20190329 verkeer mobiliteit step elektrische steps Meiser

| Elektrische step aan Meiser. De e-step die bij het ongeval betrokken raakte was een privé-step.

Eerste dodelijk ongeval met elektrische step

Kris Hendrickx
© BRUZZ
13/05/2019

De opkomst van de elektrische step heeft vorige maand een eerste dodelijk slachtoffer geëist op de Haachtsesteenweg in Haren, verneemt onze redactie. Het gaat wellicht om de eerste stepdode in ons land.

In de nacht van 16 op 17 april krijgt de politie van Brussel-Stad even na middernacht een telefoontje: een man van 41 ligt zwaargewond op de Haachtsesteenweg, met aan zijn voeten een elektrische step. De man wordt in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, waar hij op 18 april overlijdt. Dat verneemt onze redactie van het parket van Brussel.

Uit de analyse van de camerabeelden blijkt dat het wel degelijk om een ongeval met een step gaat, waarbij geen derde partij betrokken is. Of de man een helm droeg kan het parket niet zeggen. De step in kwestie was overigens geen deelstep, maar eigendom van de bestuurder.

Het gaat vrijwel zeker om de eerste stepdode in Brussel, leert een belronde langs verschillende ziekenhuizen. Wellicht is het ook een trieste primeur voor ons land. Verkeersveiligheidsinstituut Vias heeft alvast geen weet van andere gevallen. "Sowieso worden de steps niet apart geteld, maar vallen ze in de categorie 'voortbewegingstoestellen," vertelt de woordvoerder.

'We zien ondertussen al twee slachtoffers van stepongevallen per dag'

Kenneth Coenye, hoofdarts Sint-Jan

Het overlijden toont nog eens dat elektrische steps niet zonder risico zijn. In januari las u hier al dat het Sint-Jansziekenhuis elke dag één à twee patiënten over de vloer kreeg na een stepongeval. “Dat zijn er ondertussen twee per dag” vertelt hoofdarts Kenneth Coenye aan BRUZZ. "Gelukkig hadden we nog geen overlijdens, maar recent wel een gebruiker met een bekkenbreuk."

Geïntegreerde helm

Verschillende verantwoordelijken bij Sint-Jan wijzen erop dat steps gevaarlijker zijn dan fietsen. Een belangrijke factor daarbij zijn de kleine wieltjes, gecombineerd met de hoge snelheden (25 km/u) die de voertuigen ontwikkelen. Een oneffenheid volstaat dan vaak voor een valpartij.

Gebruikers van elektrische deelsteps dragen ook erg zelden een helm, wellicht omdat ze die step vaak spontaan gebruiken. “Er bestaan al steps met een geïntegreerde helm, dat zou al een vooruitgang zijn en had het leven van dit slachtoffer mogelijk gered,” weet Coenye.

Het scenario in Haren, waarbij de stepgebruiker alleen ten val komt, is overigens het frequentst bij stepongevallen. Bij ruim 90 procent van de stepongevallen is de stepbestuurder de enige betrokken partij.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , elektrische step , Brugmannziekenhuis , verkeersveiligheid

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni