Lime Elektrische deelsteps trottinette mobiliteit

| De elektrische deelsteps van Lime in Brussel.

‘Minstens 1 à 2 stepongevallen per dag’

Kris Hendrickx
© BRUZZ
29/01/2019

De opmars van de elektrische step betekent ook meer ongevallen met de voertuigen. Alleen al in het Sint-Jansziekenhuis zien ze dagelijks minstens één tot twee stepslachtoffers. “De kleine wieltjes in combinatie met de oneffen Brusselse straten maken ze gevaarlijker dan tweewielers.”

Michiel is een regelmatige stepgebruiker. De afgelopen weken ging hij nu al twee keer over de kop met zijn autoped van Lime, vertelt hij aan BRUZZ. “De eerste keer had ik een ouder model, dat op een helling aan het Noordstation plots volledig uitviel, waardoor de rem blokkeerde en ik voorovervloog. Gelukkig bleef het bij een schaafwonde.”

Amper een week later had Michiel opnieuw prijs op de Wetstraat. “Ik had deze keer het nieuwere model met het hogere stuur, dat je vaker ziet. Er moet een kleine oneffenheid in de weg geweest zijn, want plots stond mijn stuur in een hoek van 90 graden en vloog ik weer over de step. Deze keer brak ik aan één zijde mijn pols, aan de andere kant twee vingers.”

Michiel deed ondertussen wat opzoekwerk op het internet. “De Lime S, want zo heet het model, heeft een stuur met een heel brede draaicirkel. Als je stuur bij hoge snelheid bruusk beweegt, kan de step helemaal blokkeren. Dat is bij mij gebeurd.”

Arm- en polsbreuken

Exacte cijfers over ongevallen met een autoped houdt niemand op dit moment bij. Maar het verhaal van Michiel klinkt dokter Robert Leach wel bekend in de oren. “De voorbije maanden zagen we steeds vaker slachtoffers van stepongevallen,” zegt het hoofd van de spoeddienst van het Sint-Jansziekenhuis aan Rogier. “We zitten nu al aan een gemiddelde van minstens één of twee per dag. Als het mooi weer wordt, zal dat aantal waarschijnlijk nog stijgen. Niet iedereen vermeldt trouwens dat hij voor een stepongeval komt.”

De stepslachtoffers hebben vaak schaafwonden, maar ook breuken van de bovenarmen of pols komen geregeld voor. Het standaardscenario bij een stepongeval is dan ook dat een rijder over de autoped vliegt en de val met zijn handen probeert te breken. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt overigens dat bij ruim 90 procent van de incidenten geen derden betrokken zijn. Steprijders hebben dus genoeg aan zichzelf en slechte infrastructuur voor een tuimelpartij. Dat aandeel is overigens ook bij fietsers erg hoog.

'De kleine wieltjes zorgen er ook voor dat een step al bij een kleine oneffenheid kan wegschieten'

Robert Leach, hoofd spoeddienst Sint-Jan

Leach vindt de steps gevaarlijker dan fietsen. “Mensen rijden ermee alsof het speelgoed is, maar de dingen kunnen wel 25 km/uur. Ze nemen ze ook spontaan zoals ze een bus nemen, en daardoor vaak zonder helm of hesje."

Ook de zichtbaarheid van de e-steps vindt Leach een probleem. "De lichtjes verdwijnen in het niets naast de lampen van een personenwagen. En de kleine wieltjes zorgen er ook voor dat een step al bij een kleine oneffenheid kan wegschieten. En dat soort hobbels heb je wel vaker in Brussel.”

De hoofdarts van het ziekenhuis, Kenneth Coenye kan dat alleen maar beamen. De man, ook spoedarts, vloog enkele weken geleden zelf nog over het stuur van een step. “Ik heb niets gebroken, maar ik wil het dus wel bevestigen: steps zijn best gevaarlijk.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , elektrische step , Lime , Sint-Jansziekenhuis

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni