Eerste nachttrein naar Berlijn vertrekt deze week in Brussel

Rojin Ferho
© BRUZZ
22/05/2023

Na een succesvolle testrit afgelopen nacht, vertrekt vrijdag de eerste nachttrein van European Sleeper vanuit Brussel naar Berlijn. 'Niets fijner dan een boek te lezen op de trein, om de ochtend daarna wakker te worden in een ander land.'

Vanaf vrijdag kunnen reizigers de nachttrein Brussel-Berlijn nemen. De rit start om 19.22 uur, aan Brussel-Zuid, om de ochtend nadien, omstreeks 09.00 uur, in de hoofdstad van Duitsland aan te komen.

"Niets fijner dan 's avonds een boek te lezen op de trein, om de ochtend daarna wakker te worden in een ander land", vertelt Alexander Gomme van Back on track, een organisatie die ijvert voor meer nachttreinen in Europa. De organisatie stond maandagochtend de nachttrein op te wachten in het station Brussel-Zuid, na een eerste testrit. "Die verliep, op een beetje vertraging na, succesvol", klinkt het.

Boekingen

Je kan op verschillende manieren reizen: in een slaapwagon, een ligwagon of een zitwagon. "De eerste optie kan je bijna vergelijken met een hotelkamer, want je hebt bijvoorbeeld je eigen badkamer en bureautje', vertelt Gomme. "De slaapwagons zijn trouwens al bijna volledig volgeboekt tot september."

Het succes van de nachttrein kan ook Elmer van Buuren, mede-ceo van operator European Sleeper, bevestigen. "Er wordt goed geboekt", geeft hij mee, "zeker voor nachtritten in de zomer."

Voor de eerste nachtrit komende vrijdag, kan je nog een zit - of een ligplaats reserveren. De slaapwagons zijn dan uitverkocht.

Je kan ook op een budgetvriendelijke manier reizen. "In een zitwagon bijvoorbeeld, maar dat is niet zo comfortabel", weet Gomme. Zo'n zitwagon kost ongeveer 70 euro. Een nachtje in een ligwagon, kost honderd euro. Een vrouw kan opteren om in een coupé met alleen vrouwen te slapen.

'Stap in de goede richting'

Vanaf 2024 zal de trein Brussel-Berlijn nog doorrijden tot de Tsjechische hoofdstad Praag, als eindbestemming. "Een stap in de goede richting", vindt Gomme.

Toch ziet hij nog een aantal verbeterpunten. Te beginnen met de luxe en de kwaliteit van de wagons: die kan beter. "Nieuwe treinoperatoren zoals European Sleeper hebben vandaag alleen maar oudere rijtuigen ter beschikking, omdat nieuwe rijtuigen erg grote investeringen zijn", vertelt Gomme.

Ook de organisatie en coördinatie in het algemeen kan soms beter. "Wie internationaal wil reizen, moet soms twee, drie websites gebruiken om het traject te boeken. Bovendien, als een van de treinen vertraging heeft of afgeschaft is, dan krijg je geen terugbetaling van de andere ritten."

Pas als die drempels wegvallen ziet Gomme de trein als een volwaardig alternatief voor het vliegtuig.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , nachttrein Brussel-Berlijn , nachttrein , European Sleeper , Back on Track Belgium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni