Eenrichtingsverkeer, snelheidsremmers, opvallende wegmarkeringen: met die maatregelen maakt Stad Brussel van Triangelwijk in Laken de eerste autoluwe 'schoolwijk'. Ouders wordt gevraagd hun kinderen met de fiets of met het openbaar vervoer af te zetten.
Eerste ‘schoolwijk’ in Brussel: 'Kom met de bus, niet met de wagen'
De omgeving van de schoolpoorten veiliger maken is één van de doelstellingen van het stadsbestuur. Na de komst van verschillende schoolstraten volgt halverwege mei de eerste schoolwijk. Het gaat om de Triangelwijk in Laken, waar in totaal 3.000 kinderen naar scholen en crèches gaan.
Om dat veiliger te laten gebeuren, installeert Stad Brussel een soort wijkcirculatieplan. In plaats van één schoolstraat, maakt het stadsbestuur een deel van de wijk verkeersluw. Het gaat om de wijk aan de voet van het Atomium, die begrensd wordt door de Smet de Naeyerlaan, Keizerin Charlottelaan, de Eeuwfeestlaan en de Houba De Strooperlaan.
Concreet gaat het om de volgende maatregelen: verschillende straten worden eenrichtingsverkeer, er komen markeringen voor de fietspaden en snelheidsremmers. Ook zullen scholen ouders aansporen om met de fiets of het openbaar vervoer te komen. Wie toch de auto neemt, kan parkeren op de vier Kiss & Ride-parkeerplaatsen aan de rand van de wijk. Tot slot wordt de Kloosterstraat opnieuw ingericht in 2024.
Er is nog een tweede probleem dat Stad Brussel hoopt op te lossen. Bewoners van de Triangelwijk klagen regelmatig over rodeorijders die onder het Atomium rijden en de verkeersveiligheid in gevaar brengen. De nieuwe verkeerssituatie zou het moeilijker moeten maken om de wijk nog in te gaan.
"Er is rekening gehouden met de opmerkingen van de bewoners en er is veel gecommuniceerd over het project," klinkt het op het kabinet van bevoegd schepen Bart Dhondt (Groen). Ook aanstaande woensdag trekken medewerkers van Stad Brussel opnieuw de wijk in om vragen te beantwoorden. Het verkeer in de nieuwe schoolwijk zal worden geteld via telraam.net om te zien of de maatregelen effectief zijn.
Van schoolstraat naar schoolwijk
Ter herinnering: een schoolstraat is een verkeerswijziging waarbij de weg 's ochtends en 's middags beperkt wordt afgezet om de verkeersveiligheid rond de school te verbeteren. Het model kent een aantal beperkingen: zo moet er altijd iemand aanwezig zijn op het moment dat de weg wordt afgezet. Door de permanente wijzigingen heeft de schoolwijk dat probleem niet.
Volgens Dhondt kwam het idee van de schoolwijk wél via de schoolstraat tot stand. "Het was de bedoeling om schoolstraten te organiseren, maar hier liggen er zes scholen naast elkaar. Bij een schoolstraat sluit je helemaal af en dat wilden we vermijden. We wilden een situatie creëren die niet beter is voor één school, maar voor alle scholen."
Lees meer over: Mobiliteit , schoolstraat , schoolwijk , Laken , Bart Dhondt