Een elektrische deelstepgebruiker in Brussel

Elektrische deelstep vervuilend vanwege beperkte levensduur

© Belga
10/03/2020

De elektrische deelstep is vervuilender dan andere transportmiddelen waarvoor ze een alternatief biedt. Dat komt omdat haar levensduur te beperkt is, zo blijkt uit een studie van de ULB. De onderzoekers gingen het gebruik van de deelstep na in Brussel.

Een elektrische deelstep stoot in het algemeen 131 gram CO2-equivalent uit per kilometer. De uitstoot is voor vierde vijfde het gevolg van de productiefase in China, blijkt uit de studie. In België is de uitstoot het resultaat van het plaatsen en ophalen van de steps, en van het opladen.

De deelstep vervangt vooral het openbaar vervoer, maar ook de auto: een privéauto, deelauto, taxi of Uber. Die laatste is het meest belastend voor het klimaat, met 110 gram CO2-equivalent per kilometer. De deelstep vervuilt dus meer. De reden daarvoor is de beperkte levensduur.

Sterkere steps en betere infrastructuur

Om minder vervuilend te zijn dan andere transportmiddelen zou de deelstep gemiddeld 9,5 maanden moeten gebruikt worden. In de praktijk is dat slechts 7,5 maanden. De onderzoekers willen het kind evenwel niet met het badwater weggooien.

Om de levensduur te verlengen, moeten de deelsteps vooral sterker worden. "Maar ze moeten ook efficiënter onderhouden worden, de weginfrastructuur moet verbeterd worden, ze moeten voorzichtiger gebruikt worden en het vandalisme moet verminderen", zegt onderzoekster Hélie Moreau.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , ULB , elektrische deelstep

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni