E-step van Bird op de Grote Markt

Elektrische deelsteps zijn schot in de roos

Kris Hendrickx
© BRUZZ
07/11/2018

De elektrische deelsteps slaan aan in Brussel. Troty en Bird hebben er samen al 30.000 gebruikers, waaronder veel toeristen. Troty lanceert binnenkort ook een netwerk in Gent, Antwerpen en Namen. Bird lijkt nogal wat steps te verliezen aan dieven.

De voorbije maanden lanceerden twee bedrijven een netwerk van elektrische deelsteps in Brussel: Troty in juli en Bird in september. De steps functioneren volgens het ‘free floating’ principe en kunnen op verschillende plekken in de stad achtergelaten worden.

Luttele maanden na de lancering blijken ze een succes, zo leert navraag door onze redactie. Troty telde dit jaar al 23.000 gebruikers in Brussel (en nog eens 7.000 in Luxemburg en Luik). Bird van zijn kant heeft het over “ruim 7.000 gebruikers” die samen 45.000 kilometer aflegden.

Troty

Een e-step van Troty in Sint-Gillis

Die gebruikers blijken erg vaak toeristen. “Die zijn goed voor de helft van alle ontleners”, zegt mede-oprichter van Troty en Brusselaar Jean-Paul de Ville. “We zien bijvoorbeeld veel Aziatische toeristen die meteen een step voor een hele dag huren voor 39 euro. Financieel is dat een meevaller, maar het maakt wel dat het aantal beschikbare steps overdag vaak laag ligt.”

Bird lokt minder toeristen, maar heeft dan ook geen dagtarief. "Onze pieken liggen tussen 8 en 10 uur en tussen 17 en 19 uur", zegt manager Jon De Boer. "Veel mensen rijden naar de Europese wijk of het zuiden van het Gewest."

Troty deed het tot voor kort met 60 steps, maar schroeft zijn vloot tijdens de donkere wintermaanden terug naar 35. “We hebben de app nu aan het weerbericht gekoppeld en halen de steps offline als het weer te slecht is”, vertelt de Ville. “Dat is veiliger en ook beter voor de steps.”

In de lente moeten er dan een pak Trotys bijkomen. “Waarschijnlijk zullen we dan 150 steps in de stad hebben”, zegt de Ville.

Gent, Antwerpen en Madrid

Ook in het voorjaar komt er normaal een uitbreiding in Gent, Antwerpen en Namen. En ook in het buitenland zullen binnenkort Troty’s rijden, in Warschau, Barcelona, Madrid en Tel Aviv. “We doen dat via een systeem van licenties.”

De komst van Bird bleek trouwens goed nieuws voor concurrent Troty. "Sindsdien hebben we veel meer inschrijvingen. Logisch, want mensen die een e-step van één platform gebruiken schrijven zich vaak ook voor het andere platform in: zo verhogen ze de kans om een voertuig in de buurt te vinden."

Troty benadrukt dat het amper te maken krijgt met diefstal of vandalisme. “Dat is geen toeval. Wij leggen heel wat voorwaarden op: zo verplichten we onze gebruikers om hun step vast te maken aan straatmeubilair en vragen we ook veel gegevens van hen. Bird doet dat niet en speelde dan ook heel wat steps kwijt aan dieven.”

'Bird verloor al tientallen steps aan dieven omdat ze slecht beveiligd zijn, Troty kan zich dat niet permitteren.'

Jean-Paul de Ville

Dat Bird met diefstal kampt kan stroken met getuigenissen van verschillende lezers, die melding maken van verdwenen Birdsteps die wel nog op de app aangeduid staan.

Troty-oprichter de Ville heeft naar eigen zeggen weet van een zeventigtal gestolen Birdsteps, waardoor Bird 100 nieuwe voertuigen introduceerde. "Het is een globale speler die heel veel geld heeft, terwijl wij een lokaal initiatief zijn, dat heel goed op zijn centen en voertuigen moet letten.”

Birdmanager Jon De Boer geeft toe dat er nogal wat e-steps gestolen worden, maar kan het cijfer niet bevestigen. "Maar onze steps staan inderdaad los in de stad waardoor ze makkelijker te stelen zijn."

Hij benadrukt wel dat niet elke verdwenen step op de app betekent dat hij gestolen is. "In Brussel hebben we een specifiek probleem met mensen die een step binnen nemen. Dat is daarom geen diefstal. Sommigen willen de step zo voor regen beschermen of 'reserveren' het voertuig zo al meteen voor de volgende dag."

'Plots woon ik op 1 minuut van de metro'

Na elektrische koopsteps blijken ook de deelvoertuigen dus een schot in de roos. Naar de reden daarvoor moet de Ville niet lang zoeken. “Ik heb dit jaar mijn auto verkocht en gebruik sindsdien het openbaar vervoer en deelwagens. Dat betekent vaak trajecten te voet van 600 meter tot een kilometer. Voor die afstanden is een step gewoon geniaal. Ik woon nu niet meer op 10 minuten van de metro maar op één minuut.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Bird , elektrische step

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni