Halte De Wand, terminus van tram 19.

Enkel buitenwijken profiteren van expansie tramnet

Laurent Vermeersch
30/08/2018

Met de trams 8 (94) en 9 worden stukken van de Woluwes en Jette beter ontsloten. De laatste uitbreiding van gelijkaardige omvang was de invoering van lijn 62 in 2011, via de Leopold III-laan in Evere.

Het is niet toevallig dat de enige projecten die uiteindelijk het licht zien vooral in de buitenwijken liggen. In de binnenstad ligt het allemaal veel moeilijker. Tram 71 veroorzaakte een jarenlange politieke impasse. De tram naar het Centraal Station werd afgeketst, hoewel het vergunningsdossier al was ingediend. Een verlenging over de Pachecolaan was daarmee meteen ook van tafel.

Mobiliteitsspecialisten pleiten nu en dan ook voor een nieuwe oost-westverbinding door de Vijfhoek, via bijvoorbeeld de Dansaertstraat, maar daar horen we al helemaal niets meer van. De tramplannen in de Vijfhoek of daar net rond worden niet alleen bemoeilijkt door een gebrek aan ruimte, er is ook geen politieke draagkracht voor.

Het huidige gemeentebestuur van Brussel-Stad moet bijvoorbeeld niet weten van nieuwe bovengrondse spoorlijnen. “Een extra tramlijn zou de bereikbaarheid van de Voetgangerszone nochtans kunnen verbeteren,” zegt expert Michel Hubert. “Uit een studie van geograaf Kevin Lebrun bleek onlangs nog dat aanzienlijk wat Brusselaars die niet in de buurt van een metro- of treinstation wonen geen goeie verbinding hebben met het hypercentrum.”

Metro monopoliseert mobiliteit

In de aanloop naar de verkiezingen worden twee nieuwe tramtracés ingehuldigd. Voor een verdere expansie van het tramnet zijn echter weinig concrete plannen. De uitbreiding van de metro gaat nu voor. BRUZZ maakte een analyse.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Brussel Kiest 2018 , tram , MIVB , openbaar vervoer

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni