De zogenoemde eerste en laatste kilometer vormen de sleutel voor duurzame stedelijke mobiliteit. Tot deze slotsom is het milieubureau van de Europese Unie (EEA) gekomen, na een studie. De deelsteps die in grote getale aanwezig zijn in Brussel zijn daarbij niet de ideale oplossing, klinkt het.
Europees milieubureau sceptisch over deelsteps
De eerste en laatste kilometer slaan op de meters die men aflegt tussen enerzijds de plaats van vertrek of aankomst, en anderzijds een bus, trein- en tram- of metrostation. Dergelijke trajecten vormen de sleutel om het dagelijks pendelen in steden duurzaam te maken.
Ondanks het toenemende aanbod aan bijvoorbeeld e-scooters en deelsteps zijn stappen, fietsen of openbaar vervoer het beste middel om de Europese langetermijndoelstellingen qua duurzaamheid en klimaat te bereiken, zegt de EEA.
Velen houden de e-scooter als een klimaatvriendelijk alternatief voor transport, anderen stellen de milieuvriendelijkheid van de accu in vraag. Die moet namelijk geregeld worden onderhouden of vervangen. Voor de EEA zit het probleem onder andere ook in het feit dat vele gebruikers van die tweewieler zonder dit aanbod te voet zouden zijn gegaan of het openbaar vervoer zouden hebben gebruikt.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , deelsteps , eerste kilometer , laatste kilometer , EEA , deelmobiliteit , duurzame mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.