Na een geval van verkeersagressie, waarbij een fietser in aanvaring kwam met een bus van de MIVB op het rondpunt bij Montgomery, willen fietsersverenigingen er betere fietsinfrastructuur.
Fietsersbond: 'Montgomery moet dringend fietsvriendelijker'
Wat er precies is gebeurd op het rondpunt Montgomery, is niet meteen duidelijk. Wat voor de fietsersverenigingen wel duidelijk is, is dat het rondpunt niet is aangepast aan de noden van de fietser. Er is geen of nauwelijks fietsinfrastructuur zoals gescheiden fietspaden. Dat maakt het voor fietsers soms levensgevaarlijk manouvreren.
"Het rondpunt heeft de allures van een autostrade," zegt Florine Guignet van fietsersvereniging Gracq in de krant La Dernière Heure. "Daardoor vinden fietsers er moeilijk hun plek."
Zwart punt
Volgens de fietsersverenigingen voelt drie op de vier Brusselaars zich onveilig op de fiets in de stad. Gebrekkige fietsinfrastructuur is één reden, verkeersagressie een ander.
Gracq wil dan ook fietsopleidingen niet alleen voor beginnende fietsers, maar ook voor bestuurders. Onder wie ook chauffeurs van de MIVB. "We moeten alle weggebruikers opleiden om er hen bewust van te maken wat de risico's zijn voor fietsers en hoe je met anderen de weg deelt."
BRUZZ is op zoek naar de mening van de Brusselaar. Wat vind jij het gevaarlijkste kruispunt van Brussel? Laat het ons weten via deze link.
Lees meer over: Sint-Pieters-Woluwe , Mobiliteit , Montgomery , Fietsersbond , Gracq , verkeersveiligheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.