| De fietsersorganisaties vrezen dat de gedeeltelijke sluiting van de tunnelnog meer verkeer in de ventwegen (fietsstraten) veroorzaakt.

Fietsersverenigingen pleiten voor Louizalaan zonder tunnels

SD
© BRUZZ
07/06/2023

De Fietsersbond en GRACQ vrezen voor een impact op het verkeer in de ventwegen van de Louizalaan wanneer de tunnels in de zomer gedeeltelijk zullen sluiten. Ze pleiten daarom op lange termijn voor een volledige herinrichting van de Louizalaan tot stadsboulevard zonder tunnels. Het kabinet van minister mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) laat weten dat er momenteel een studie loopt naar de toekomst van de Brusselse tunnels.

Vanaf deze zomer zal het autoverkeer in de Baljuw- en Vleurgattunnels op de Louizalaan beperkt worden tot één rijstrook per richting. Het dak van de tunnels moet gedurende de maanden juli en augustus tijdelijk verstevigd worden.

Volgens de fietsersorganisaties zal hierdoor een deel van het autoverkeer zich verplaatsen naar de ventwegen en de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers in het gedrang brengen.

"Deze ventwegen zijn voor het grootste deel fietszone," aldus de organisaties. Dit betekent dat fietsers de volledige rijbaan mogen gebruiken, de maximum snelheid is er 30 km/u en er geldt een inhaalverbod voor automobilisten. "In de praktijk zien we vandaag dat dit vaak niet gerespecteerd wordt. Naast een groot aantal auto’s zijn er ook vrachtwagens op deze ventwegen, deze zijn immers verboden in de tunnels."

De conclusie is duidelijk voor de belangenorganisaties, die het belang van de Louizalaan als fietsas willen benadrukken. "Het drukke gemotoriseerd verkeer is incompatibel met het statuut als fietszone."

Ze willen daarom op lange termijn een volledige herinrichting van de Louizalaan tot stadsboulevard zonder tunnels en een centrale zone met twee rijstroken in beide richtingen. De ventwegen zouden dan exclusief voorbehouden worden voor fietsers en voetganges en plaatselijk autoverkeer. "Enkel een dergelijke configuratie kan ervoor zorgen dat de fietszone ook werkbaar wordt."

Toekomst van de tunnels

Tijdens de vorige legislatuur, in 2019, vroeg toenmalig minister van mobiliteit Pascal Smet (one.brussels/Vooruit) aan Brussel Mobiliteit om te bekijken of het mogelijk was om de Louizalaan om te vormen tot stadsboulevard. Ook de mogelijke sluiting van de Baljuw- en de Vleurgattunnel zou toen onderzocht worden, maar een beslissing was voor de volgende legislatuur.

“De renovaties van de tunnels hebben we geërfd van de vorige legislatuur”, zegt Pieterjan Desmet, woordvoerder van huidig minister van mobiliteit Elke Van den Brandt. “Toen er brokstukken naar beneden vielen, heeft de vorige regering beslist om de tunnels te renoveren. In dat kader zijn wij beginnen na te denken over de toekomst van die tunnels, en werd er ook een nieuwe studie opgestart.”

Volgens Desmet moet die studie meer duidelijkheid scheppen over de rol van de tunnels binnen de huidige mobiliteitsvisie in Brussel, en aanduiden welke tunnels er eventueel gesloten kunnen worden. Wanneer de resultaten bekend worden gemaakt, is voorlopig niet duidelijk.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Mobiliteit , Gracq , Fietsersbond , Louizalaan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni