Vanaf 31 augustus rijdt buslijn 46 dwars door de Vijfhoek, van de Anderlechtsepoort naar de Antwerpsepoort. Om busverkeer in twee richtingen mogelijk te maken wordt 700 meter gemarkeerd fietspad vervangen door een gedeelde busstrook. De Stad Brussel bereidt wel een nieuw fietsplan voor.
Fietspaden 'miniring' sneuvelen voor bus 46
Van noord naar zuid fietsen door de Vijfhoek is vandaag niet zo gemakkelijk. Fietsroute SZ gaat over de autovrije maar erg drukke Kleerkopersstraat en de centrale lanen zijn niet zo handig door de vele voetgangers en het ontbreken van specifieke fietsinfrastructuur.
Blijft over: de as via de Lakensestraat, Van Arteveldestraat en Anderlechtsesteenweg die deels is uitgerust met geschilderde fietspaden. Die verdwijnen nu op de stukken waar eenrichtingsverkeer is. Dat is om busverkeer in twee richtingen mogelijk te maken via busstroken. Fietsers zullen die ook mogen gebruiken, al bieden busbeddingen niet het comfort van een fietspad.
Op de iets langere termijn zou er wel beterschap moeten komen voor de fietsers in de Vijfhoek. "In september beginnen we met verkeerstellingen om het nieuwe circulatieplan op te baseren," zegt woordvoerster Els Wauters van schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen). "We stellen dan ook een audit van het fietsbeleid voor."
Het nieuwe rood-groene stadsbestuur wil een verkeersplan naar Gents en Leuvens model om doorgaand verkeer onmogelijk te maken. Stappen en fietsen worden gestimuleerd en de Stad wil dat dus grondig aanpakken.
'Tijdelijk'
Voor het autoverkeer verandert de verlenging van bus 46 zo goed als niets. Het "tijdelijke" tweerichtingsverkeer op de Anderlechtsesteenweg blijkt definitief te zijn, het blijft namelijk behouden. Het was door de vorige schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) ingevoerd.
"We willen vermijden dat er om de haverklap rijrichtingen veranderen," zegt Wauters daarover. "We bekijken met het nieuwe stadsbestuur de mobiliteit in de hele Vijfhoek, het gaat dus om het globale plaatje en dat pakken we niet overhaast aan." Aanpassingen in één straat hebben immers gevolgen voor andere wegen.
Voorzichtige knip
Op de Lakensestraat verandert de verkeerssituatie wel. Van de Antwerpsepoort tot de Nieuwbrug zullen auto's niet meer stadinwaarts mogen rijden. De verandering is beperkt, stadinwaarts verkeer was al verboden aan de Antwerpsepoort maar dat wordt dus wat uitgebreid.
Voor de invoering van de voetgangerszone op de centrale lanen reed bus 46 al door de Vijfhoek. Door het nieuwe circulatieplan met eenrichtingsverkeer op de bestemmingslus of 'miniring' kon dat niet meer en kreeg lijn 46 een terminus aan Anneessens. Op de bestemmingslus liet het stadsbestuur met burgemeester Mayeur (PS) en schepen Ampe geschilderde fietspaden aanbrengen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , bus 46 , MIVB , miniring , bus , circulatieplan , busplan , fietspaden
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.