| Plaatsing van een fysieke verkeersfilter - in de vorm van een bloembak - in de Vijfhoek.

Circulatieplan Vijfhoek: bewoners mogen door verkeersfilters rijden in eigen wijk

Kris Hendrickx
© BRUZZ
11/12/2024

Bewoners van de Vijfhoek zullen in de toekomst door de verkeersfilters van hun eigen wijk kunnen rijden. Alle betonblokken moeten weg. Dat staat in het nieuwe meerderheidsakkoord van de Stad Brussel.

Het nieuwe bestuursakkoord van de Stad Brussel herbekijkt de circulatieplannen voor de Vijfhoek en Haren, "in overleg met alle betrokken actoren". Enkele krachtlijnen zijn nu al duidelijk. De opmerkelijkste maatregel is wellicht dat bewoners van de Vijfhoek toestemming zullen krijgen om door de verkeersfilters te rijden die zich in hun eigen wijk binnen de Vijfhoek bevinden. De Vijfhoek is opgedeeld in verschillende wijken, dus door de hele Vijfhoek rijden zal nog altijd niet mogelijk zijn.

"We bekijken nog hoe we dat zullen doen, maar de meest evidente oplossing is via ANPR-camera's," zegt schepen van Mobiliteit Anaïs Maes (Vooruit). "We bekijken dat straat per straat en de uitvoering zal dus nog niet voor de eerste maanden zijn." Alle betonblokken zullen volgens de tekst zo snel mogelijk verwijderd worden en plaats maken voor een "definitieve en kwalitatieve heraanleg".

Filter aan IJzer

Daarnaast worden alle verkeersfilters ook geëvalueerd in overleg met de inwoners en handelaars. Over de veelbesproken verkeersfilter aan het IJzerplein heet het dat de haalbaarheid onderzocht wordt om de filter te openen richting de Kleine Ring. Dat moet het uitrijden van auto's uit de Vijfhoek mogelijk maken.

Het akkoord bepaalt verder dat de opening van de Hoogstraat (die de vorige meerderheid eerst afsloot op het eind, net voor het tankstation, maar nadien weer opende) behouden blijft. De nieuwe meerderheid wil ten slotte ook kijken hoe de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuwwijk bereikbaarder kan gemaakt worden tijdens de werken aan het Centraal Station.

Gratis parkeren vanaf 19 uur: niet overal

De regeling inzake gratis parkeren zal wijk per wijk herbekeken worden, stelt het bestuursakkoord nog. Waar dat wenselijk is, zal het mogelijk zijn om het gratis parkeren niet om 21 uur te laten ingaan, maar al om 19 uur.

Het nieuwe stadsbestuur wil ook de strijd tegen straatracers opvoeren, onder meer via het plaatsen van snelheids én geluidsradars (zodra de wet dat toelaat).

De tekst pleit verder voor een betere ontsluiting van Haren met het openbaar vervoer en herbevestigt ook de steun van de stad voor het project van metro 3. De nieuwe meerderheid wil daarnaast ook verder timmeren aan de uitbreiding van voetgangerszones en woonerven.

Het volledige meerderheidsakkoord vind je hier.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , verkeersfilter , circulatieplan , Good Move

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni