Het federale fonds Beliris zoekt samen met het Brussels Gewest en de Brusselse bouwmeester naar ontwerpers voor een fietsroute van 6,5 kilometer door Brussel. Het gaat om een hoofdroute voor fietsverkeer langs spoorlijn 28, het westelijk ringspoor. Het fietspad start aan de Masuistraat in de Noordwijk en loopt tot metrostation Jacques Brel in Anderlecht.
Fietssnelweg van Noordwijk naar Anderlecht op komst
De nieuwe fietssnelweg is een onderdeel van het fiets-GEN, een netwerk van fietspaden voor snelle verplaatsingen in en rond Brussel. Het wordt daarom een brede en comfortabele fietsroute waarop fietsers zelden in contact zullen komen met autoverkeer. Om dat mogelijk te maken in een dichtbebouwde omgeving wordt de berm van spoorlijn 28 gebruikt.
Het traject ligt nog niet in detail vast, al werd er wel een eerste ruwe schets gemaakt in een haalbaarheidsstudie. De fietssnelweg zal starten aan het kruispunt van de Masuistraat met de Paleizenstraat in de Noordwijk.
Via het terrein van elektriciteitsnetbeheerder Sibelga gaat het richting een nieuwe brug om het kanaal over te steken. Die zal rusten op twee overgebleven brugpijlers van een afgebroken brug. Van daar loopt het fietspad richting het Lakense Bockstaelplein, om daar aan te sluiten op het park dat momenteel aangelegd wordt langs de spoorlijn.
Lees verder onder de kaart
Tussen metrostations Pannenhuis en Belgica bestaat de fietssnelweg in grote lijnen al, die werd aangelegd samen met het 'Park van Lijn 28'. Van Belgica gaat het verder richting metrostations Simonis en Ossegem. Daar wordt een brug gepland om de Gentsesteenweg over te kunnen steken. Bij het Weststation wijkt de fietssnelweg even af van het treinspoor om langs een woonstraat verder te gaan. Het einde van de route is ter hoogte van metrostation Jacques Brel in Anderlecht.
Gefaseerde werken
Op veel plaatsen zal het gaan om een volledig vrijliggend fietspad op de spoorberm. Een akkoord uit 2018 met spoornetbeheerder Infrabel maakt dat mogelijk. Op sommige stukken komen er fietspaden langs de straat of zal het om een fietsstraat gaan.
Er loopt nu een wedstrijd die moet leiden tot een kwaliteitsvol, coherent ontwerp met een duidelijke identiteit. Dat maakt de route herkenbaar en gemakkelijk te gebruiken. De werken worden gefaseerd uitgevoerd zodat afgewerkte delen gradueel in gebruik genomen kunnen worden. Zo moet niet gewacht worden tot de hele route is afgewerkt.
Brusselfonds Beliris trekt 14 miljoen euro uit voor de fietssnelweg.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , fietssnelweg , spoorlijn 28 , fietsostrade , fietsen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.