Het aantal klachten bij De Lijn in 2017 steeg met meer dan 38 procent in een jaar waarin het aantal niet-gereden ritten piekte op 2,36 procent. Naast een chauffeurstekort speelden ook de vele stakingsdagen een rol, bleek dinsdag bij de toelichting van de jaarresultaten. "Het was een moeilijk jaar voor De Lijn."
Forse toename klachten en geschrapte ritten bij De Lijn
Voorzitter van de raad van bestuur Marc Descheemaecker erkent dat 2019 een annus horribilis was voor De Lijn. "Ook al omdat we door meer dan 30 stakingsdagen zijn geteisterd geweest van één bepaalde vakbond. En uiteraard ook omdat onze kwalitatieve prestaties niet altijd op het niveau waren dat we wilden."
Het aantal klachten steeg met 38,4 procent van 52.714 in 2018 naar 72.543 vorig jaar. De piek van klachten situeerden zich in september en oktober. "Dat zijn niet toevallig de twee maanden waarin we de grootste problemen hadden in verband met het aantal niet gereden ritten", zei topman Roger Kesteloot bij de toelichting van de cijfers.
Nooit meer geschrapte ritten
De problemen in het najaar waren te wijten aan het tekort aan chauffeurs, gecombineerd met een opstoot in kort ziekteverzuim, waardoor ritten geschrapt werden. Ook in het voorjaar waren er veel klachten, omwille van stakingsdagen.
Alles samen telde De Lijn 2,36 procent niet-gereden ritten, dat is een dieptepunt voor de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij. Hierbij is 0,8 procent te wijten aan stakingsdagen. Hierbij is 0,8 procent te wijten aan stakingsdagen. "Deels te wijten aan de allerbelangrijkste reorganisatie van De Lijn sinds het ontstaan in 1991", aldus Kesteloot. De Lijn ging over van de verschillende provinciale entiteiten naar een meer centrale organisatie.
Chauffeurstekort
Andere grote factor is het chauffeurstekort, waarbij De Lijn verwijst naar de vergrijzing van het personeelsbestand, de toename van het kort ziekteverzuim, capaciteitstoenames, krapte op de arbeidsmarkt, maar ook de onzekerheid over de toekomst van De Lijn. Het verloop ligt wel laag, vergeleken met de transportsector.
Dat er een leegloop is, klopt volgens de topman dan ook niet. Uiteindelijk zette De Lijn in op meer aanwervingen, waardoor er 624 chauffeurs bijkwamen in 2019. Dit jaar mikt De Lijn op meer dan 700 aanwervingen van bestuurders. Tot half maart zat De Lijn hiervoor "goed op schema", maar de komende maanden gaat het vervoersbedrijf een "serieuze inhaaloperatie op poten zetten" om de achterstand van de coronaperiode in te halen. "
Meer jongeren en sociale abonnees
De netto-vervoervoersontvangsten (inkomsten uit vervoersbewijzen) stegen licht, van 194,8 miljoen euro naar 195,3 miljoen euro. Het aantal abonnementen steeg van 745.632 naar 753.256. Het aantal jongerenabonnmenten steeg licht, maar bij de gewone abonnementen was er achteruitgang, vooral bij het aantal ouderenabonnementen. Hier was er een verschuiving naar de abonnementen met verhoogde tegemoetkoming. Meer mensen kwamen in aanmerking voor zo'n goedkoop sociaal abonnement.
De Lijn plaatse vorig jaar onder meer een recordbestelling van 200 hybride bussen (92 miljoen euro), het was de eerste grote bestelling zonder dieselbussen. De levering wordt dit jaar verwacht. Ook is de selectie opgestart voor de levering van 970 elektrische bussen, die vanaf 2023 in het straatbeeld moeten verschijnen. Vorig jaar werden 138 nieuwe hybride bussen en trambussen geleverd. Eind 2020 worden voorts de eerste nieuwe kusttrams verwacht.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , De Lijn
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.