Autoverkeer op de wetstraat met een verminderde rijstrook (eind augustus 2019)

| Autoverkeer op de wetstraat met een verminderde rijstrook (eind augustus 2019.)

'Geef pendelaars 3 euro per traject dat ze wagen laten staan'

TDN
© BRUZZ
28/08/2020

Wie zijn wagen tijdens de spits laat staan voor het openbaar vervoer of de fiets, moet daar per traject 3 euro voor krijgen. Dat is in een notendop de alternatieve kilometerheffing die Brussels parlementslid Christoph De Beukelaer (CDH) voorstelt. "Positieve stimuli zullen een grotere impact hebben op het mobiliteitsvraagstuk dan een droge belastingsheffing."

'Bonus Go Brussels', zo doopte De Beukelaer zijn initiatief om de Brusselse verkeersknoop te ontwarren en zo gezondere lucht te creëren in de hoofdstad. Het idee is simpel. Automobilisten die tijdens de spits een autodeelsysteem, een fiets of het openbaar vervoer gebruiken in plaats van hun eigen wagen krijgen per traject een beloning van 3 euro.

Om te controleren op misbruik, zou het Brussels Parlementslid gebruik maken van de ruim 150 ANPR-camera's die verspreid zijn over het hele Gewest. "Met die beelden kunnen we achterhalen wie in de file staat. Dat laat ons ook toe de mensen te contacteren met de vraag of ze zich willen inschrijven voor het project Bonus Go", legt De Beukelaer uit.

Omdat het een positieve stimulans is zal de impact groter zijn dan een droge belastingsheffing.

Christoph De Beukelaer (CDH)

Volgens zijn berekeningen zouden er via de methode op twee jaar tijd 15.000 auto's ofwel 5 procent van alle wagens uit de Brusselse straten verdwijnen. Dat zou het Brussels Gewest jaarlijks 18 miljoen euro kosten. "Maar op een jaarbudget van 500 miljoen euro voor mobiliteit is dat peanuts", meent De Beukelaer. "En als het idee niet aanslaat bij de pendelaar kost het ook niets. Er is weinig te verliezen dus."

De CDH'er hoopt 'Bonus Go' als een tweejarig pilootproject te kunnen lanceren. "Het is een betere methode dan een droge belastingsheffing, omdat het een positieve stimulans is. Studies wezen uit dat dat meer impact heeft op gedragswijziging in het mobiliteitsvraagstuk", zegt De Beukelaer, die wel voorstander blijft om nadien een stadstol of een kilometerheffing in te voeren.

Investeren in andere vervoersmodi

Op voorwaarde althans dat er voldoende alternatieven voorzien worden. "Er moet éérst geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer, afgescheiden fietspaden en het Gewestelijk ExpresNet. Zodra we de mensen met Bonus Go hebben overhaald om de wagen te laten staan, moeten die alternatieven op punt staan zodat ze niet terug naar de auto grijpen", zegt het parlementslid.

Wie nu al met de fiets of het openbaar vervoer reist, grijpt naast de bonus van 3 euro per traject. "Dat is de enige lacune in het voorstel", geeft De Beukelaer toe. "Maar dat kleine manco weegt niet op tegen de grote voordelen van het idee. En ik reken erop dat de mensen die nu hun wagen laten staan al overtuigd zijn van de voordelen. Zij maken deel uit van die bijzondere dynamiek."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Bonus Go Brussels , mobiliteitspremie , Christoph De Beukelaer , kilometerheffing , stadstol

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni