De GEN-infrastructuurwerken zijn donderdagochtend in Eigenbrakel symbolisch heropgestart op de lijn 124 tussen Brussel en Nijvel, in aanwezigheid van premier Charles Michel en minister van Mobiliteit François Bellot.
GEN-infrastructuurwerken hervat op spoorlijn Brussel-Nijvel
Voor de heropstart van de GEN-werken beslisten infrastructuurbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS samen om voortaan "baanvak per baanvak" af te werken en daarna onmiddellijk in dienst te nemen. Zo zullen de eerste voordelen voor de klanten al voelbaar zijn tegen het vervoersplan van 2024.
Dankzij deze herlancering, die mogelijk is dankzij een bijkomende financiering van de federale overheid, zal ook de capaciteit op lijn 124 worden uitgebreid van twee naar vier sporen. Het Gewestelijk ExpresNet (GEN) kan volgens Infrabel en de NMBS zo vervolledigd worden en stapsgewijs leiden tot een verdere verbetering van de mobiliteit in België per spoor. Exact elf maanden geleden, op 28 maart 2018, werden de GEN-werken officieel hervat in Hoeilaart op de spoorlijn Brussel-Ottignies (lijn 161).
De symbolische herlancering gold ook voor de spoorlijn Brussel-Nijvel (lijn 124) waar de eerste voorbereidende werken vorige zomer zijn begonnen. Het GEN komt in de eerste plaats neer op het viersporig maken van vijf grote spoorassen binnen een straal van 30 kilometer rond Brussel. Dankzij de verdubbelde capaciteit kunnen de rechtstreekse treinen over de twee middelste sporen rijden zonder opgehouden te worden door de lokale treinen die de buitenste sporen gebruiken.
61 miljoen voor stations en parkings
Vandaag zijn er al enkele spoorlijnen van de vijf GEN-assen in gebruik genomen, namelijk de assen Brussel-Halle (lijn 96N) en Brussel-Leuven (lijn 36N), die ook deel uitmaken van het hogesnelheidsnet naar Frankrijk en Luik. Eind 2018 heeft Infrabel op de as Brussel-Denderleeuw de vier sporen tussen Anderlecht en Sint-Katherina-Lombeek in gebruik genomen. In een latere fase (vanaf midden 2020) komen er nog verbeteringen aan de inrit van Brussel-Zuid (namelijk de aansluiting van 3 kilometer met Anderlecht).
De NMBS investeert ook in totaal 61 miljoen euro in de vernieuwing van haar stations en parkings tussen Brussel en Nijvel. Premier Michel spreekt donderdag van een "positief moment". "Het GEN in Waals-Brabant is een beetje zoals het monster van Loch Ness. Al jaren wordt erover gepraat." De hervatting van de werken is volgens Michel belangrijk omdat het perspectieven biedt op een verbetering van de frequentie en van de infrastructuur van bepaalde stations, met betere toegang voor minder mobiele mensen. Minister van Mobiliteit Bellot spreekt van werken die positief zijn voor de mobiliteit, de economische ontwikkeling en het welzijn van iedereen.
"De bedoeling is om de reizigers een kwaliteitsvol treinaanbod te bieden en hen te overtuigen om voor de trein te opteren in plaats van hun auto. Tien kilometer met de auto rijden tot Brussel kan één tot anderhalf uur in beslag nemen, terwijl het met de trein kan in een tiental minuten." Infrabel-topman Luc Lallemand toont zich donderdag niet ongerust over mogelijke nieuwe vertragingen voor de werken. De werf van het GEN werd enkele jaren geleden al eens stilgelegd, onder meer rond vergunningen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , GEN-infrastructuurwerken , Charles Michel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.