Volgens federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) zijn er nog drie resterende struikelblokken voor de voltooiing van het zogenaamde GEN-spoorproject. Dat schrijft La Libre Belgique donderdag.
Gilkinet noemt drie resterende obstakels voor voltooiing van GEN-spoorproject
Het Gewestelijk Expresnet (GEN) staat voor snellere en meer regelmatige treinverbindingen van en naar Brussel. Daarvoor worden nieuwe sporen aangelegd op de grote spoorlijnen rond de hoofdstad. De extra capaciteit moet ook bijdragen aan een beter aanbod van het openbaar vervoer.
Obstakels
Het eerste struikelblok betreft een door de Vlaamse overheid af te geven vergunning voor de zone Linkebeek, waar de lijn Brussel-Nijvel loopt. De beslissing over dit dossier wordt op 2 december door de Vlaamse regering genomen. Minister Gilkinet hoopt dat "het algemeen belang zal primeren" en dat er geen beroep zal worden aangetekend.
Het tweede struikelblok voor de indienststelling van het GEN betreft de toekenning van een vergunning door de Waalse regering om het station van Ottignies op te waarderen tot vier sporen. De bal ligt bij de Waalse minister van Ruimtelijke Ordening, Willy Borsus (MR), die zich voor het einde van het jaar hierover moet uitspreken, klinkt het.
Het laatste struikelblok is financieel. De minister wijst erop dat hij alles in het werk heeft gesteld om Infrabel een miljard euro te kunnen lenen om de werkzaamheden uit te voeren. "Ik geloof in het GEN, maar ik herhaal: alles ligt nu op tafel om verder te gaan", aldus Gilkinet.
Lees meer over: Mobiliteit , GEN-infrastructuurwerken