Om de frequentie en doorstroming van ‘sardienentram’ 7 te verbeteren, bestudeert het Gewest de mogelijkheid om tramlijn 25 af te schaffen, die deels dezelfde trambedding gebruikt.
Gewest onderzoekt afschaffing tramlijn 25
Dat heeft minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) vrijdag in het Brussels parlement bevestigd, meldt La Capitale. Het Gewest en de MIVB willen op korte termijn het openbaar vervoer op de middenring verbeteren, op lange termijn moet tramlijn 7 een metrolijn worden. De trams op lijn 7 moeten tijdens de piekuren vaak reizigers laten staan.
“Om de capaciteit te verhogen op lijn 7, en haar prestaties op het vlak van frequentie en punctualiteit, zou het nuttig zijn om te evolueren in de richting van een trambedding die enkel door de 7 wordt gebruikt”, aldus minister Smet. Daardoor zouden bepaalde nieuwe wijken, zoals de wijk van het Mediapark aan Meiser, ook beter bediend worden. Maar alle opties staan nog open, klinkt het.
Gedeelde bedding
Tram 25 deelt haar bedding tussen Buyl en Meiser met tram 7. De lijn zou eventueel kunnen verder blijven bestaan als ze vóór die gedeelde bedding afbuigt naar het oosten.
Ecolo zou de afschaffing van tram 25 betreuren, zegt parlementslid Céline Delforge aan La Capitale. De lijn verbindt Schaarbeek niet alleen met het zuiden van Elsene (Boondaal) maar ook met de ULB.
“Het is ook de enige directe verbinding tussen de universiteit en het station van Etterbeek. Zo niet moeten de reizigers tram 7 nemen aan het station van Etterbeek tot Buyl en daar overstappen op tram 94.”
Lees meer over: Elsene , Etterbeek , Schaarbeek , Sint-Joost-ten-Node , Mobiliteit , Tram 7 , tram 25 , MIVB , Meiser , Buyl
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.