Beliris, het samenwerkingsverband tussen de federale overheid en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, onderzoekt momenteel de concrete uitwerking van de bouw van een eerste deel van het toekomstige netwerk van cyclostrades in Brussel, de eerste van zijn soort in de regio. Het tracé wordt gepland tussen metrohalte Belgica en het Bockstaelplein.
Gewest onderzoekt eerste deel cyclostrade tussen Bockstael en Zuidstation
Het dossier van de concrete uitwerking van dit deel van de cyclostrade langs spoorweg L28 moet nog volledig verklaard worden. Indien het dossier volledig is, kan het openbaar onderzoek snel erna plaatsvinden en eens de vergunning wordt afgeleverd, kan er overgegaan worden tot de werken.
Meer concreet zal het tracé van het Bockstaelplein tot de Belgicalaan lopen. De cyclostrade doorkruist zo ook het Pannenhuispark, dit vanaf de noordelijke ingang aan de Tielemansstraat tot de zuidelijke ingang van het park aan de Belgicalaan. Het Pannenhuispark, dat naast de L28-spoorweg ligt, moet op die manier naadloos geïntegreerd worden met de toekomstige fietsheirbaan.
De huidige hellingen naar het park zijn door het hoogteverschil met het straatniveau echter niet ideaal voor fietsers, voetgangers, rolstoelgebruikers of ouders met kinderwagens. Bedoeling van het grootschalige project is om de bestaande cyclostrades buiten Brussel door de hoofdstad te trekken, dit om het fietsen in Brussel aangenamer en toegankelijker te maken.
Er klinkt ook kritiek op de concrete uitwerking van het tracé. Zo hekelen sommige Brusselse fietsers onder meer dat er een snelheidsbeperking van vijf kilometer per uur voor fietsers werd voorzien op het gedeelte van de fietssnelweg tussen Bockstael en Belgica. Dat heeft te maken met het Gewestelijk Parkreglement, waarbij fietsen is toegestaan, mits naleving van een beperkte snelheid. Snelle fietsers worden aangeraden om te rijden via bijvoorbeeld de Jubelfeestlaan, een grote baan zonder afgeschermd fietspad.
*lees verder onder het kaartje
Haalbaarheid
In totaal moeten er acht cyclostrades komen in Brussel, die aansluiten op het bestaande netwerk van fietspaden. Het merendeel daarvan bevindt zich nog in de fase van de haalbaarheidsstudie, waarbij nagegaan wordt of het project wel technisch, budgettair en/of juridisch haalbaar is.
Onder meer de cyclostrades tussen Brussel en Asse, Gent, Machelen, Leuven, Denderleeuw, Sint-Genesius-Rode en La Hulpe worden onderzocht op haalbaarheid. Ook een deel van de verbinding tussen Brussel-Zuid en Bockstael wordt nog op de haalbaarheid onderzocht (tussen metrohalte Jacques Brel en het Zuidstation, nvdr.).
Fietsers en voetgangers samengepropt
"Deze cyclostrades zijn heel belangrijk voor de veiligheid van fietsers in Brussel", oordeelt de Brusselse afdeling van fietsvereniging ProVelo. "Het gevaar van auto's of andere voertuigen is daardoor veel minder acuut. Het kan daarnaast ook een veel snellere manier zijn voor fietsers om van punt a naar punt b te gaan in Brussel."
Thomas Deweer van de Fietserbond reageert dubbel op de plannen. "Een fietssnelweg in een stad is moeilijker dan op het platteland, omdat er gewoon minder ruimte is", stelt Deweer. De grootste kritiek van de fietsersbond gaat dan ook vooral over het gegeven dat het tracé op sommige smalle stukken zowel door voetgangers als fietsers in gebruik genomen wordt. "Het is jammer dat fietsers en voetgangers op restruimte in de stad worden samengepropt en daar dan maar samen veilig moeten doorkomen. Dit deel van de cyclostrade stukje is gewoonweg te klein", stelt Deweer.
Lees meer over: Laken , Mobiliteit , cyclostrade , heraanleg Bockstaelplein , Zuidstation
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.