Meer ruimte voor groen, voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Enkele simulatiebeelden tonen wat mogelijk wordt na de afbraak van het Herrmann-Debrouxviaduct in Oudergem.

Donderdag stemde de Brusselse regering in met het Richtplan van Aanleg (RPA) voor de stadstoegang Herrmann-Debroux. Het toekomstplan legt vast dat het viaduct in het verlengde van autosnelweg E411 tegen de vlakte gaat. Andere alternatieven zoals een ombouw tot groene promenade haalden het niet.

Enkel een volledige afbraak laat immers toe om meer plaats te maken voor andere mobiliteitsalternatieven en komaf te maken met de barrière tussen de omliggende wijken. Zo stelden de betrokken studiebureaus eerder al voor om de rijvakken te concentreren om plaats te maken voor nieuwe publieke ruimte. Voor minister Didier Gosuin (Défi), die als burgemeester van Oudergem al langer pleit voor de afbraak, is het uitgangspunt de verbetering van de levenskwaliteit in de stad. (Versleep de balk om de toestand voor en na te zien)

Overstapparking

Na de afbraak zal het in- en uitgaand verkeer terecht komen op een stedelijke laan met twee keer tweerijvakken en kruispunten. De bedoeling is dat autopendelaars meer alternatieven krijgen. De vrijgekomen plaats zal immers gebruikt worden om royale voet-en fietspaden aan te leggen en het openbaar vervoer te versterken.

Een verlenging van de metro wordt niet in het vooruitzicht gesteld, maar er komt wel een verlenging van tramlijn 8. Ter hoogte van het Rood Klooster ziet de regering plaats voor een nieuwe overstapparking. Vandaar zouden pendelaars moeten kunnen overstappen op twee tramlijnen: eentje richting Roodebeek, en een andere richting Louiza. Het bestaande traject van lijn 8 zou worden opgesplitst. Beide lijnen stoppen aan metrostation Herrmann-Debroux.

Timing

Een concrete timing is er nog niet. Het RPA wordt eerst nog onderworpen aan een openbaar onderzoek en moet nadien nog vertaald worden in concrete deelprojecten die nadien ook nog vergund moeten worden. Minister-president Rudi Vervoort (PS) maakt zich wel sterk dat het project realiteit kan worden “in de loop van de volgende legislatuur.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Oudergem , Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni