Het Herrmann-Debrouxviaduct aan de E411, een belangrijke invalsweg voor Brussel, wordt neergehaald. De Brusselse ministerraad heeft donderdag het licht op groen gezet voor een wijziging van het Richtplan van Aanleg (RPA), dat zal voorzien in de afbraak van het viaduct.
Herrmann-Debrouxviaduct gaat tegen de grond
Het viaduct, waarover dagelijks 35.000 wagens rijden, is één van de belangrijkste slagaders voor het in- en uitgaande autoverkeer van Brussel. De 2x2-rijstroken in Oudergem verbinden de autosnelweg E411, van Luxemburg en Namen, met de gemeenten Etterbeek en Elsene.
Betonrot
Het stond in de sterren geschreven dat het relikwie uit de jaren 70 ooit tegen de vlakte moest. Stadssnelwegen moeten immers stadsboulevards worden, zo stelt het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling. Regeringsbronnen bevestigen aan BRUZZ dat de wijziging van het RPA donderdag goedgekeurd is door de ministerraad, zodat de afbraak van het viaduct in de toekomst mogelijk is.
De constructie uit 1973 is blootgesteld aan vervuiling, weer en wind, vorst en strooizout én ging gebukt onder het gewicht van het jaarlijks groeiende wegverkeer. Door betonrot en stabiliteitsproblemen werd het viaduct al eens tijdelijk gesloten.
Brede stadsboulevard
Het viaduct moet op termijn plaatsmaken voor een brede stadsboulevard. Diezelfde filosofie kwam vorige week al tot uiting bij de versmalling van de E40 aan het vernieuwde Reyerscomplex. Het is een keuze om de levens- en luchtkwaliteit voor de omwonenden te verbeteren. Bovendien was een renovatie gewoon te duur geworden.
Wanneer de afbraak begint, is niet duidelijk, maar volgens minister-president Rudi Vervoort (PS) wordt het moeilijk voor een volgende regering om de beslissing terug te draaien.
Herrmann-Debrouxviaduct
Lees meer over: Oudergem , Mobiliteit , Stedenbouw , Herrmann-Debrouxviaduct , Rudi Vervoort , Herrmann-Debrouxviaduct , viaduct Herrmann-Debroux
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.