| Het futuristische Schumanplein.

Groen licht voor heraanleg Schumanplein na jarenlang overleg

© BRUZZ
31/10/2023

Urban.brussels heeft de wijzigingsvergunning voor de drukke Schumanrotonde na jaren van overleg en bijsturing afgeleverd. Dat kondigt staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed Ans Persoons (Vooruit.brussels) aan. De auto maakt er in de toekomst plaats voor een echt stadsplein dat een nieuwe blikvanger moet worden in Brussel.

"Het Schumanplein was een rotonde op maat van auto’s. Nu komt er in het hart van de Europese wijk een plein voor iedereen," kondigt staatssecretaris Persoons opgetogen aan. "Het wordt een nieuw symbool van Europa in Brussel en belicht dat de Europese wijk evolueert naar een gemengde wijk op mensenmaat."

Eindelijk, want de eerste plannen voor de heraanleg van de rotonde dateren al van acht jaar geleden. Het Schumanplein is dan ook niet enkel een kruispunt van verkeersassen, maar ook van bevoegdheidsniveaus. Twee burgemeesters (van Brussel-Stad en Etterbeek), een gewestelijke minister (van Mobiliteit), staatssecretaris (van Stedenbouw) en minister-president en een federale minister (bevoegd voor Beliris) waren betrokken.

Langdurig traject

In 2015 bereikten toenmalig minister voor Mobiliteit Pascal Smet (Vooruit.brussels) en minister-president Rudi Vervoort een politiek akkoord om het Schumanplein grondig aan te pakken, waarop in 2017 architectenbureaus COBE en het Brusselse BRUT een ontwerp mochten maken.

20231031_Schumanplein Cobe Brut

Daarna volgden jaren van overleg en bijsturing. In 2019 diende Brussel Mobiliteit een vergunningsaanvraag in, die twee jaar later werd bijgestuurd om meer groen te voorzien en de toegang tot het plein voor personen met beperkte mobiliteit en slechtzienden te verzekeren. De stedenbouwkundige vergunning werd eind 2021 afgeleverd, maar na besprekingen met de gemeente Etterbeek besliste Brussel Mobiliteit om tweerichtingsverkeer in te voeren op de Blijde Inkomstlaan.

Acht jaar na de eerste plannen heeft Urban.brussels de nodige wijzigingsvergunning afgeleverd en kan bouwheer Beliris de werken aanvatten.

Stalen luifel als blikvanger

Het nieuwe stadsplein wordt een rotondevormige ruimte met trappen en een moderne stalen luifel met groendak waaronder bezoekers en bewoners kunnen verpozen. Het ontwerp hield rekening met activiteiten en evenementen die er op een praktische manier moeten kunnen plaatsvinden.

20231031 heraanleg Schumanplein cobe brut

| Ook de Kleine Wetstraat wordt aangepakt.

Ook de directe omgeving van het plein krijgt een nieuwe aanblik. Er komt een grote voetgangerszone met banken, struiken en bijna 100 bomen. De ‘Kleine Wetstraat’ richting Jubelpark krijgt een facelift opdat het aangenaam wandelen is tussen het Jubelpark en de gebouwen van de EU. Het autoverkeer wordt beperkt tussen de Kortenberglaan en de Wetstraat. Een veilig, okerkleurig fietspad zal deze twee assen met elkaar verbinden.

Het project werd opgenomen in het relanceplan van de federale regering, waardoor het kan rekenen op 21 miljoen euro aan Europese middelen. Het totale kostenplaatje wordt geraamd op 25 miljoen euro. De werken gaan dit jaar nog van start. Hoe lang die zullen duren is voorlopig nog onduidelijk.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni