Een reeks stadsverenigingen luidt de alarmbel over het voorstel om de autofiscaliteit te hervormen in het gewest. “We hebben geen nood aan meer SUV’s die de omzet van autoverkopers opkrikken.”
‘Groene autobelasting gunstig voor zware SUV's’
Deze maandag wordt in het Brussels parlement het eindrapport van de taskforce ‘Vergroening verkeersfiscaliteit’ voorgesteld.
Het rapport doet een voorstel waarin vooral wordt rekening gehouden met de euronorm van de voertuigen en met de brandstofsoort. Nieuwere voertuigen op benzine worden daardoor minder belast, oudere op diesel net meer. Voor milieuvriendelijkere aandrijving, zoals hybride en elektrische voertuigen is er zelfs een vrijstelling van vijf jaar.
De auteurs van het rapport wijzen er ook op dat de hervorming best samengaat met de invoering van een kilometerheffing. De belasting op inverkeerstelling verdwijnt in het voorstel.
Het rapport beveelt ook een akkoord met de andere gewesten aan over leasingfirma's, die zich anders in het gewest met het gunstigste regime kunnen vestigen.
'Autovriendelijke hervorming'
Het voorstel is echter niet naar de zin van een reeks verenigingen als Bral, de Fietsersbond, Gracq, Bruxsel’Air en Clean Air BXL. Die herkennen in het voorstel vooral de stempel van de autolobby. Ze wijzen erop dat de automobielfederatie Febiac ook als enige belangengroep in de taskforce zat die minister van Financiën Guy Vanhengel (Open VLD) samenstelde.
Vorige week stuurden de verenigingen al een open brief aan de Brusselse regering waarin ze vroegen om de maatregel in te passen in een algemene visie die het autoverkeer in de stad vermindert. Ze vragen onder meer om in te zetten op kleinere auto’s. “We hebben echt geen nood aan meer SUV’s die vooral interessant zijn voor de omzetcijfers van de autoverkopers”, luidde het in de brief.
De brief werd verstuurd toen het rapport nog niet beschikbaar was. Ondertussen staat het document echter online. Wat Bral daarin las, ontgoochelt de stadsvereniging alvast. “Het lijkt vooral een autovriendelijke hervorming”, zegt Tim Cassiers, die bijvoorbeeld betreurt dat de Belasting op Inverkeerstelling wordt afgeschaft. “Die belasting doet mensen tenminste nadenken: “Moet ik echt wel een auto kopen of heb ik een alternatief?”
Ferrari
De verenigingen wijzen er ook op dat grote en zware luxemodellen in de toekomst vaak veel minder belastingen zullen betalen, terwijl het voordeel voor kleinere auto’s veel minder groot is. Vandaag telt de cylinderinhoud van de motor immers nog mee bij de berekening van de belasting.
Voor wie vandaag in een Ferrari F12 rondrijdt daalt de jaarlijkse belasting bijvoorbeeld met 86 procent tot een schamele 600 euro per jaar. Een Range Rover op benzine wordt ook al 85 procent goedkoper en een BMW X4 op benzine noteert een daling van 66 procent. De cijfers staan onderaan het rapport in kwestie.
De organisaties vragen ook om sociale correcties, zodat mensen niet worden aangemoedigd om elke twee à drie jaar een nieuwe wagen aan te schaffen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , autofiscalititeit , verkeersfiscaliteit , Bral , Guy Vanhengel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.