Dieselwagens zullen mogelijk zesmaal zwaarder belast worden dan benzinewagens, binnen het kader van de langverwachte hervorming van de Brusselse autofiscaliteit. Elektrische auto's zouden een vrijstelling krijgen. Dat blijkt uit het eindrapport van de experts die de hervorming van de autofiscaliteit in het gewest moesten uitwerken, zo meldt de krant La Libre vrijdag.
Hervorming autofiscaliteit: zesmaal hogere verkeersbelasting voor diesels
In het rapport van een honderdtal pagina's stellen de experts voor om de berekeningsmethodes voor de belasting op inverkeerstelling te herzien. Die is vandaag gebaseerd op de grootte of het vermogen van de motor.
300 versus 50 euro
De nieuwe methode zou rekening houden met de Europese norm (Euro 0 tot Euro 6), het type brandstof en de CO2-uitstoot. Het bedrag zou voor dieselwagens verdubbelen en voor benzinewagens anderhalve maal hoger liggen. Voor dieselvoertuigen Euro 6 'a' of 'b' zou de verkeersbelasting jaarlijks 300 euro bedragen terwijl dat voor benzinewagens met dezelfde norm slechts 50 euro zou zijn, wat dus zesmaal minder is.
Bovendien komt er één euro bij per gram dat de uitstootnorm voor het type wagen overschreden wordt. Voor de experten is dat nodig om de 'ontdieseling van het Brussels wagenpark' te ondersteunen en om de luchtvervuiling te bestrijden.
Hervorming
Elektrische wagens, wagens op waterstof en hybride wagens krijgen een volledige vrijstelling van de belasting op inverkeerstelling en van de verkeersbelasting. Op lange termijn pleiten de experts voor een intelligente kilometerheffing, maar daarvoor is overleg met Vlaanderen en Wallonië nodig.
Het rapport werd besteld door Brussels minister van Financiën Guy Vanhengel (Open VLD). Die kan ermee aan de slag om de hervorming van de autofiscaliteit uit te werken, die in het regeerakkoord is voorzien.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , diesel , fiscaliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.