Zo'n zestig mensen hebben zaterdagochtend om 10u de opritten van het gerechtsgebouw symbolisch heropend voor het verkeer. Met de actie willen ze aandacht voor de bereikbaarheid van de Marollen. "Klanten die uit Woluwe, Ukkel, Ath of Nijvel komen, moeten gemakkelijk een parkeerplaats kunnen vinden."
Handelaars heropenen eigenhandig helling aan Justitiepaleis
De manifestanten hebben zaterdagochtend de bloembakken aan de helling aan het Justitiepaleis, die sinds maart autovrij is, verwijderd om zo plaats te maken voor auto's. "De actie duurde iets meer dan een uur, maar de helling was uiteindelijk slechts zo'n vijftien minuten open voor autoverkeer," zegt Olivier Slosse van de politie Brussel-Elsene.
"Wij willen een positief communicatiebeleid over de bereikbaarheid van het stadscentrum met de auto, met bewegwijzering naar de parkeergarages", klinkt het bij Michel Deschuytere, voorzitter van de vereniging van winkeliers in de Bruegel- en Marollenwijk.
Ambtenaren in kantoren
"Klanten die uit Woluwe, Ukkel, Ath of Nijvel komen, moeten gemakkelijk een parkeerplaats kunnen vinden. Anders zal de kwaliteitshandel in het centrum uitsterven. We willen geen stadscentrum dat alleen voor evenementen wordt gebruikt. Wij willen ook dat de mensen de winkels op mensenmaat komen ontdekken, dat zij kunnen genieten van een aangename sfeer, waar geen winkelcentra zijn."
De winkeliers spreken over een aanzienlijke daling van hun omzet door het mobiliteitsbeleid van de Stad Brussel en het Gewest. "Het regionale plan Good Move moet gemaakt zijn door ambtenaren in kantoren, die nooit met wisselende inkomens hebben hoeven werken", vervolgt de vertegenwoordiger van de winkeliers.
'Anti-autofase'
"We zitten momenteel in een kolossale anti-autofase. Wij hebben geen plaatselijk klanten. De Marollen is een van de armste wijken van België is en ook de rest van de vijfhoek heeft een bijzonder arme bevolking. Wij moeten het voornamelijk doen met een cliënteel afkomstig is uit Brabant en de rijke groene gordel rond Brussel. Daar hebben ze geen degelijk openbaar vervoer om het centrum te bereiken. Het zijn bovendien vaak vijftigplussers. Ze rijden niet op fietsen of scooters," zegt hij.
Hij wijst er ook op dat de omvang van de verkochte stukken vaak een auto vereist: "Bij de projecten voor de herinrichting van de openbare ruimte gaan systematisch parkeerplaatsen op de schop. We zijn vijftig plaatsen kwijtgeraakt tijdens de renovatie van het Kapellenplein en we zijn er vijfhonderd kwijtgeraakt op 1 maart in de hellingen van het gerechtsgebouw."
De winkeliers voegen daaraan toe dat door deze sluiting een verbindingsweg tussen het lager en het hoger gelegen deel van de stad is afgesneden.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , helling , Justitiepaleis , handelaars Bruegel-Marollen