Brussel hinkt achterop met hervorming van verkeersbelastingen

Mathias Declercq
© BRUZZ
29/08/2017

Ook al staat de groene hervorming van de verkeersfiscaliteit in Brussel in het regeerakkoord, in de praktijk is er van zo’n hervorming nog geen sprake. Brussel koos er immers voor om voorrang te geven aan de andere fiscale hervormingen op het vlak van de personenbelasting en de woonmarkt, waarvoor alle nodige middelen en personeel werden ingezet.

Daardoor is er nog geen werk gemaakt van hervormde verkeersbelastingen. Sterker nog: ondanks de zesde staatshervorming is het vandaag nog steeds de federale overheidsdienst Financiën die de verkeersbelastingen voor Brussel int. Dat gebeurt weliswaar kosteloos, maar een overheveling van de inning naar de gewestelijke dienst Brussel Fiscaliteit dringt zich op.

Minister Vanhengel kondigde in mei 2016 al aan dat die overheveling pas tegen het einde van deze legislatuur zou kunnen plaatsvinden, “op voorwaarde dat het geplande personeel en de geplande werkmiddelen beschikbaar zijn”. Volgens Vanhengel is die overheveling in de strikte zin niet noodzakelijk om de verkeersbelastingen te hervormen. “Brussel kan maar echt de verkeersfiscaliteit vergroenen wanneer het zelf de belastingen int en een systeem op maat kan uitwerken,” zegt een waarnemer. Pas dan kunnen de strengere Europese normen inzake CO2-uitstoot en fijn stof in het vizier komen. Geen overbodige luxe, want Brussel werd al meermaals op de vingers getikt door Europa omdat het niet genoeg doet om de uitstoot van schadelijke stoffen tegen te gaan.

Een bijkomend probleem is dat Brussel de hervorming budgetneutraal wil houden en dus absoluut wil vermijden om de belasting te verhogen. De Brusselaars met de meest bescheiden inkomens mogen niet de dupe zijn van de vergroening van de verkeersfiscaliteit, is de redenering. “Wie het met een bescheiden inkomen moet doen, rijdt immers vaak met een ouder, tweedehands voertuig. Vaak hebben die personen die auto ook echt nodig voor hun job. De regering wil niet dat die mensen het slachtoffer worden van de fiscale hervorming”, klinkt het.

In Vlaanderen is er al sinds 2016 een aanpassing van de verkeersbelastingen, waardoor eigenaars van dieselwagens en vervuilende benzinewagens meer moeten betalen. Wie een milieuvriendelijke wagen heeft, betaalt minder verkeersbelasting. Wie een auto op waterstof of een elektrische wagen koopt, kan in Vlaanderen rekenen op een premie en wie voor een wagen op aardgas of een hybride wagen kiest, betaalt tot 2020 geen verkeersbelastingen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni