Ongeveer 150 auto's volgens de schatting van de politie van Brussel-Elsene en tot 300 volgens de organisatoren, verzamelden vrijdag op de Pachecolaan om te protesteren tegen de invoering door Brussel Mobiliteit van de verbalisatie van chauffeurs die de Uber-applicatie gebruiken onder de LVC-licentie (huurwagens met chauffeur). De betogers vertrokken omstreeks 11.00 uur en begaven zich richting het kantoor van Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS), gelegen aan de Regentlaan. Er zijn verschillende verkeersproblemen gemeld op de binnenring.
Honderdtal Uber-chauffeurs protesteert tegen eerste sancties
Verschillende slogans, zoals "LVC gediscrimineerd", waren te zien op lakens die op de voorruit van auto's waren geplakt. Automobilisten toeterden luid.
De stoet arriveerde rond 12.00 uur op de plaats van bestemming en verplaatste zich rond 12.45 uur naar de Robert Schuman rotonde. Er waren geen incidenten.
Om 13.00 uur werd een delegatie ontvangen door vertegenwoordigers van het kabinet van Rudi Vervoort. De automobilisten hebben de delegatie van Vervoort gevraagd om te pleiten voor de opschorting van sancties tot de definitieve uitspraak van het Hof van Beroep of tot de hervorming van de sector die voor de zomer wordt verwacht.
Onzekerheid
"Eind februari werd een omzendbrief verstuurd naar de houders van een LVC-licentie om hen te herinneren aan de ordonnantie van 1995 en het verbod op smartphones", legt Asmaa Snaibi uit, stichtend lid van de VZW UCLB (Union des Chauffeurs Limousine Belge), een van de drie verenigingen die in een gemeenschappelijk front gemobiliseerd zijn.
"Brussel Mobiliteit is begonnen met de controle van chauffeurs, die eerst een waarschuwing krijgen. In geval van recidive ontvangen zij een proces-verbaal dat aan de procureur des Konings wordt gezonden. Enkele financiële sancties, waarvan het bedrag niet werd gespecificeerd, zijn al opgelegd.
"Wij zijn tot op heden niet geraadpleegd over de voortgang van de hervorming", vervolgt Asmaa Snaibi, "Wij verkeren in een staat van onzekerheid en de chauffeurs lopen groot gevaar. Zij vrezen boetes en inbeslagname van hun voertuigen."
Na afloop van het overleg was Snaibi eerder positief gestemd. "Er is schot in de zaak gekomen, een eerste versie van het Taxiplan is bij de regering ingediend", klinkt het. "Er is een agenda opgesteld en we hopen op goedkeuring voor het parlementaire reces van 21 juli. De controles worden voorlopig gehandhaafd, maar de zaken lijken op wetgevend vlak in een snel tempo vooruit te gaan."
Geschil tussen taxifederatie en Uber
Ter herinnering: er is een geschil tussen de Belgische taxifederatie (FeBet) en de Amerikaanse onderneming Uber, waarbij chauffeurs de UberX-app gebruiken om in contact te komen met klanten. FeBet is van mening dat Uber in werkelijkheid handelt als taxidienst, zonder te voldoen aan de relevante wetgeving van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
In een tussenvonnis van 15 januari oordeelde het hof van beroep dat de juridische constructie van Uber om te proberen te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de regionale verordening van 1995 voor taxidiensten en autoverhuurbedrijven met chauffeurs, onwettig was. Het Grondwettelijk Hof, dat door het Hof van Beroep is aangezocht, moet zich echter nog uitspreken over twee prejudiciële vragen met betrekking tot het gebruik van smartphones voor dit soort diensten.
De Brusselse regering heeft besloten de Brusselse ordonnantie van 1995 sinds 1 maart strikt toe te passen, wat betekent dat het gebruik van de Uber-applicatie illegaal is. Ongeveer 800 chauffeurs, volgens een schatting van de politie, hebben op 4 maart als reactie gedemonstreerd.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , regelgeving Uber