Prioritaire voertuigen, zoals politiewagens, ambulanciers en brandweervoertuigen, zullen een vrijstelling krijgen op de slimme kilometerheffing. Er komt ook een uitzondering voor personen met een handicap, bussen en autocars, en alle voertuigen van de openbaarvervoermaatschappijen.
Hulpdiensten, personen met handicap en collectief vervoer vrij van kilometerheffing
Dat heeft minister Sven Gatz (Open VLD) maandag gezegd in de commissie Financiën van het Brussels Parlement.
De slimme kilometerheffing - SmartMove genaamd - zal volgend jaar volledig goedgekeurd worden, zodat het in 2022 van kracht zal zijn voor het volledige grondgebied van het Brussels Gewest. De komende weken en maanden volgt overleg met de sociale en economische partners, onder meer ook om te kijken wie vrijgesteld wordt van de verkeersbelasting.
Een eerste overleg met Brupartners, waarin vakbonden, werkgevers, middenstand, social profit en de werknemers vertegenwoordigd zijn, vindt dinsdag plaats. "Daar zal onder meer bekeken worden welke vrijstellingen wenselijk zijn", aldus Gatz, die in de commissie keurig antwoordde op een spervuur aan vragen. Volgens staatssecretaris Pascal Smet (one.brussels-SP.A) zouden bijvoorbeeld verplegers van een uitzondering kunnen genieten.
Uitzonderingen op SmartMove
Gatz, bezieler van SmartMove, gaf maandag aan dat er een aantal logische vrijstellingen toegekend zullen worden. Prioritaire voertuigen, die een publieke dienst uitoefenen, zullen geen heffing moeten betalen. Denk aan ambulances, politiewagens, brandweervoertuigen of ondersteunend personeel. Ook de bussen en de prioritaire voertuigen van het openbaar vervoer, zowel MIVB, De Lijn, als TEC, kunnen op een vrijstelling rekenen.
Hetzelfde geldt voor alle type voertuigen die dienen voor collectief vervoer, zoals autobussen en -cars. En ook personen met beperkte mobiliteit, bijvoorbeeld rolstoelgebruikers en diens eventuele bestuurder, kunnen een vrijstelling op de slimme kilometerheffing bekomen. "Dit doen we omdat zij minder alternatieve vervoersmiddelen hebben. Zo kunnen we hun basismobiliteit beschermen", legde Gatz uit.
De Brusselse regering zal ook bekijken of de fiscale afspraken met de taxisector of de sector van de lichte bedrijfswagens doorgetrokken kunnen worden naar de nieuwe verkeersfiscaliteit. Dat overleg wordt eerstdaags opgestart.
Geen smartphone? Geen probleem
Gatz lichtte verder ook toe dat ook gebruikers zonder smartphone hun kilometers kunnen bijhouden. SmartMove zal immers werken via een app, maar wie geen mobiele telefoon heeft, kan een zogenaamde 'on board unit' laten installeren in zijn of haar wagen.
Dat zal op dezelfde manier gebeuren als eerder bij Viapass, de overheidsdienst die voor rekening van de drie gewesten de slimme kilometerheffing berekent in de transportsector. "Een organisatie zal de technologie beschikbaar stellen. Daar zal de gebruiker behalve een waarborg niets op betalen", benadrukte de minister van Financiën.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , slimme kilometerheffing , Sven Gatz
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.