Spoorwegnetbeheerder Infrabel publiceert vanaf maandag twee keer per dag de stiptheidscijfers voor negen belangrijke verkeersassen tussen Brussel en provinciesteden na de spits. MobiPulse is te raadplegen via de website van Infrabel en toont een kaart die dagelijks om 11.00 uur en 21.00 uur wordt bijgewerkt.
Infrabel publiceert dagelijks stiptheidscijfers Brusselse treinen
Lees ook: 'Treinen minder stipt dan NMBS beweert'
De bedoeling is transparantie te bieden. Een eerste stap in de richting van een open databeleid bij de infrastructuurbeheerder, klinkt het maandag tijdens een persconferentie in aanwezigheid van minister van Mobiliteit François Bellot (MR).
MobiPulse toont voor de ochtendspits (van 6 tot 9 uur) de gemiddelde rittijden naar Brussel-Centraal vanuit de stations van Antwerpen-Centraal, Gent-Sint-Pieters, Kortrijk, Hasselt, Namen, Luik, Charleroi, Bergen en Doornik. Voor de avondspits (van 16 tot 19 uur) wordt hetzelfde principe gehanteerd, maar in tegenovergestelde richting.
Trein vs. auto
Behalve de rittijden met de trein zal MobiPulse ook een idee geven van de gemiddelde rittijden voor een gelijkaardig traject met de auto, gebaseerd op Google Maps. Voorts wordt er informatie gegeven zoals de kostprijs voor respectievelijk de rit per trein (weliswaar gebaseerd op een jaarabonnement) en die per auto, en de CO2-uitstoot van beide vervoermiddelen. MobiPulse zal ook een overzicht geven van de belangrijkste oorzaken voor hinder in het treinverkeer tijdens de spits.
Het communicatiemiddel werd op eigen initiatief ontwikkeld en aangeboden door Infrabel. De infrastructuurbeheerder geeft evenwel aan dat MobiPulse nog steeds aangepast of uitgebreid kan worden, en dat hierover nog samengezeten zal worden met spoorwegmaatschappij NMBS en reizigersorganisaties.
Vetrouwen verbeteren
Minister Bellot reageert alvast tevreden. "Dit zal een duidelijker en meer realistisch beeld geven van de vertragingen die ervaren worden door de meerderheid van de pendelaars, maar zal de werknemers ook helpen om te kiezen voor de meest voordelige manier van reizen rekening houdend met de tijd, de kostprijs en de vervuiling", aldus Bellot. "De auto is tijdens de spits nooit sneller dan het openbaar vervoer."
Voor Bellot is stiptheid een van de prioriteiten voor het spoor, naast veiligheid en communicatie met de reiziger in geval van verstoord treinverkeer. MobiPulse moet volgens Bellot bijdragen aan een verbetering van het vertrouwen van de treinreizigers.
Methode
Infrabel geeft maandag ook nog aan dat de traditionele maandelijkse stiptheidscijfers voortaan sneller gepubliceerd worden. Dat zal uiterlijk op de 12de dag van de daaropvolgende maand zijn.
Op methodologisch vlak wijzigt er niets aan de berekeningswijze van het stiptheidspercentage. Een trein wordt beschouwd als in vertraging wanneer hij bij aankomst op zijn bestemming 6 minuten vertraging of meer laat optekenen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Infrabel , NMBS , François Bellot
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.