De campagne Bike for Brussels kreeg een bijzondere vermelding op Velo City, een internationaal fietscongres dat de voorbije week gehouden werd in Dublin. “Een voorbeeld voor steden wereldwijd.”
Internationale lof voor campagne Bike for Brussels
Met de slogan Bike for Brussels zijn sinds 2017 niet alleen verschillende reclamecampagnes opgezet, maar is ook een visuele identiteit gecreëerd voor alles wat met fietsen in Brussel te maken heeft. Het gele logo duikt bijvoorbeeld op bij de fietstelpalen of beveiligde fietsparkings.
De campagne, uitgewerkt door Mortierbrigade in opdracht van Brussel Mobiliteit en minister Pascal Smet (One.Brussels) werd deze week naar voor geschoven als een succesverhaal op het internationaal fietscongres Velo City in Dublin.
“Met zijn spitsvondige affiches, evenementen en herhaalde campagnes blijft Bike for Brussels hangen”, vertelt Morten Kabell, CEO van Copenhagenize, een adviesbureau gespecialiseerd in het fietsvriendelijk maken van steden. “Het is een slimme en coherente campagne die bijdraagt tot een andere perceptie van fietsen in de stad. Deze geïntegreerde aanpak kan andere steden overal ter wereld inspireren om van verplaatsingen met de fiets opnieuw een normaal gegeven te maken.”
Klassement
Brussel kreeg de eervolle vermelding in de marge van de bekendmaking van de nieuwe Copenhagenize Index, een tweejaarlijks klassement van de beste fietssteden ter wereld. In de top 20 opnieuw geen spoor van Brussel, terwijl Antwerpen een beetje verrassend naar de vierde plaats klom, net achter het ongenaakbare trio Kopenhagen, Amsterdam en Utrecht. Voor de duidelijkheid: Gent is te klein om in aanmerking te komen.
Toch is Brussel ook op vlak van infrastructuur op de goede weg, zo was te horen in Dublin. “Veilig fietsen kan nog niet overal, maar de laatste jaren zijn volgens ons serieuze stappen in de goede richting gezet”, zegt Kabell aan de telefoon.
De huidige topman van Copenhagenize nuanceert daarmee de uitspraken van zijn voorganger en oprichter van het adviesbureau Mikael Colville-Andersen, die bij een recente passage in Brussel nog brandhout maakte van de fietsinfrastructuur. “Er is nog werk aan de winkel, maar als Brussel de inspanningen van de voorbije jaren kan aanhouden, maakt de stad zeker kans om een plaatsje te veroveren in onze begeerde top 20”, aldus nog Morten Kabell. “Al wordt de concurrentie bij elke editie wel groter.”
De marketing zit dus goed en ook op vlak van infrastructuur boekt Brussel vooruitgang. Maar om het draagvlak voor bijkomende investeringen te vergroten moet Brussel ook inzetten op meer cijfers en ander "bewijsmateriaal" over fietsen in de stad. Het gaat dan onder meer over de evolutie van het aantal verplaatsingen per vervoersmiddel. “Goeie data kan het beleid ondersteunen en het debat in de publieke opinie helpen objectiveren.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Bike for Brussels , fietsen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.