Aan de oppervlakte is hier en daar te zien dat de grootste ondergrondse Brusselse werf van de eeuw er zit aan te komen. De nieuwe metrolijn Metro 3 zal de langverwachte verbinding leggen tussen Evere en Vorst. Een traject dat vandaag al gauw drie kwartier duurt, zal dan maar een snelle twintig minuten kosten. Het plan suddert al lang, de intentie was er al bij de bouw van de premetro van Brussel-Noord tot Brussel-Zuid in 1976, die later via Sint-Gillis tot Albert werd uitgebreid.
BIG CITY. Wat gebeurt er als metrolijn 3 onder mijn huis wordt gebouwd?
"Wat gebeurt er als metrolijn 3 onder mijn huis wordt gebouwd?"
Het idee om het openbaar vervoer sneller te laten circuleren in het centrum van de stad, zonder de hinder van het andere verkeer was er, maar het budget niet helemaal. Daarom werd er beslist om de trams in de tunnels onder de centrale lanen te laten rijden en genoeg ruimte te laten om die later om te vormen tot een volwaardige metro. Zo ver zijn we nu. De tunnels van Albert tot het Noordstation worden de komende jaren omgebouwd, zodat er een metro kan rijden.
Voor het tweede deel van het traject is het een ander verhaal. De gemeenten Schaarbeek en Evere hebben voor een groot deel nog geen metro op hun grondgebied, dus moeten er ondergronds nieuwe tunnels worden gegraven. Op het traject komen zeven nieuwe stations: Liedts, Colignon, Verboeckhoven, Riga, Linde, Vrede en Bordet. Anders dan bijvoorbeeld metrolijnen 2 en 6, die voor een groot deel de kleine Ring volgen, loopt dit traject onder de huidige straten en huizen. Niet verwonderlijk dat buurtbewoners die vlak bij een van die plekken wonen, zich zorgen beginnen te maken over de werkzaamheden die onder hun voeten zullen plaatsvinden. Maar Beliris, dat de werkzaamheden zal uitvoeren, stelt hen gerust: “We hebben voor de bouw van de tunnels een techniek gekozen waarbij je bovengronds normaal gezien niets zal merken van de graafwerken,” reageert Elien De Swaef, woordvoerder van Beliris. “Een tunnelboormachine zal zich ondergronds een weg banen van Haren tot het Noordstation.”
Dat imposante werktuig zal ter hoogte van Haren dertig meter onder de grond gaan. De gigantische boor heeft een diameter van tien meter, met vooraan snijinstrumenten, gevolgd door een schild waar de arbeiders en de machinerie inzitten. De gegraven grond wordt achteraan met volgwagens naar boven gebracht. De machine graaft niet alleen de grond weg, ze brengt ook meteen de betonnen tunnelwand aan. “We hebben voor die techniek gekozen, omdat die zo goed als geen lawaai of trillingen bovengronds veroorzaakt. Ook het risico op wegverzakkingen is miniem,” legt De Swaef uit. “Er wordt zeven dagen per week gegraven en zo schuiven we tien meter per dag op. Dat betekent dat werkzaamheden maar een of twee dagen plaatsvinden onder een huis of perceel dat op het traject ligt. De eigenaars van woningen waar de tunnel onder komt te liggen, zijn intussen gecontacteerd.”
Antitril
“Ook zodra de metro rijdt, zullen bewoners er niets van merken,” zegt De Swaef. “Metrolijn 3 zal lager liggen dan de huidige metrolijnen. De sporen worden uitgerust met een antitrilsysteem en de tunnelwand wordt zo gebouwd dat de trillingen worden geabsorbeerd.”
De werkzaamheden aan de tunnel zijn nog niet voor meteen. De effectenstudie van deze fase loopt nog. In afwachting van de definitieve vergunningen, zijn de voorbereidende werken wel al begonnen, bijvoorbeeld aan het Liedtsplein. Voor de werken aan de tunnel van start gaan, begint immers al de bouw van de stations. Daar zullen de buurtbewoners meer hinder van ondervinden, want de bouw van sommige stations duurt een paar jaar. Hopen maar dat de bewoners troost vinden in de gedachte dat hun woonplaats binnen een paar jaar aan een vlotte metroverbinding ligt.
Alle info over metrolijn 3 is te vinden op metro3.be
- VOLGENDE WEEK: Wat is de historiek van de slachthuizen in Brussel?
BIG CITY: stel zelf je vraag
Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie.
De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.
Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag via het formulier.
Big City
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Big City , Metro 3