De metrostellen met oranje snuit zijn ondertussen iconische stukken geworden in Brussel. De MX'en zoals ze eigenlijk heten, rijden al sinds het ontstaan van de metro in Brussel in 1976. Ondertussen kwamen er al heel wat nieuwe modellen bij. Maar wat is dan de toekomst van de oudere modellen?
BIG CITY. Wat gebeurt er op termijn met de oude metrostellen?
Er is door de jaren heen nog geen enkel stel van het net gehaald. Elk voertuig dat ooit is aangekocht door de MIVB, vervoert dus nog elke dag reizigers. Dat komt omdat de levensduur van een metrostel best lang is. In Parijs werden bijvoorbeeld pas na zestig jaar de rijtuigen vervangen. Aangezien het Brusselse metronet minder oud is dan dat van Londen of Parijs, kunnen onze voertuigen nog een tijdje mee.
"Wat gebeurt er op termijn met de oude metrostellen?"
De MX’en zijn overigens van goede kwaliteit. "Toen er in de jaren 1970 een werkgroep kwam voor de aankoop van de eerste voertuigen, waren er verschillende criteria waaraan de voertuigen moesten voldoen," vertelt MIVB-woordvoerster An van Hamme. "Ze moesten niet enkel comfortabel, goed verwarmd en verlicht en natuurlijk veilig zijn, de werkgroep moest ook rekening houden met parameters die specifiek waren voor het Brusselse metronet."
De tunnels die voor de metro gebouwd, zijn immers op sommige punten vrij scherp. De wagons moeten dus goed meedraaien. En omdat Brussel heuvelachtig is, met soms hellingen van 6 procent, was ook een sterk remsysteem nodig. "De metrovoertuigen van de MIVB waren ook de eersten die de remenergie recupereerden, om weer te gebruiken bij het starten. Dat is best wel bijzonder in een tijd waar de focus nog niet zo sterk lag op die energiezuinigheid," vertelt Van hamme er nog bij.
Voor de inrichting werd de Brusselaar geraadpleegd. "Na de studies hebben we twee prototypes besteld. Een levensgrote maquette is voorgesteld aan het grote publiek in de Ravensteingalerij. Het publiek kon bijvoorbeeld zijn mening geven over de kleuren van het voertuig." De typerende oranje kleur was dus de keuze van de reizigers zelf. Destijds had niet enkel de buitenkant oranje accenten, maar waren ook alle stoeltjes bekleed met een glanzend oranje plastic stof.
Vernieuwing
Bij de inhuldiging van de metro in september 1976 was er een ware volkstoeloop. De Brusselaar had dan ook even moeten wachten op een volwaardige versie. Sinds de jaren 1950 en 1960 was er bijvoorbeeld wel al een premetro op sommige plekken, waar de tram ondergronds reed. Die tunnels werden toen al breed genoeg gebouwd, zodat er later ook een metro door kon rijden.
Van eind jaren 1970 tot eind jaren 1980 bouwden ze beetje bij beetje drie lijnen uit. Die heetten toen nog 1a, 1b en lijn 2. Hoe langer de lijnen werden hoe meer voertuigen besteld moesten worden. Dat waren in het begin steeds variaties op de eerste modellen. Pas in 2004 kocht de vervoersmaatschappij een nieuw model aan, de boa’s. De stijl van deze nieuwe voertuigen brak volledig met die van de MX’en. In de moderne variant kon de reiziger zich door de wagons verplaatsen.
Ondertussen zijn we een grote herorganisatie van de metrolijnen later, met vier in de plaats van drie lijnen. Ook rijdt er behalve de boa nog een recentere variant rond, de M7. Maar de anciens met oranje snuit rijden nog steeds. Je mag ze ondertussen gerust vintage noemen.
"Momenteel is er nog geen sprake van, om die oudere modellen van het net te halen. Ze werken nog perfect en er wordt ook geïnvesteerd in nieuwere onderdelen zodat het besturingssysteem actueel blijft. Indien we ze ooit vervangen, is er voor hen een toekomst in het buitenland weggelegd. Al zullen ze naar alle waarschijnlijkheid dan wel voornamelijk buiten rijden. Onze tunnels zijn immers breder dan de tunnels in heel wat andere landen. We weten natuurlijk nog niet of andere steden geïnteresseerd zijn, maar als ze niet in hun geheel verkocht kunnen worden, is recyclage mogelijk." Maar niet getreurd, vintage rijden in Brussel, kan nog wel een paar jaartjes.
BIG CITY: stel zelf je vraag
Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie.
De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.
Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag via het formulier.
Big City
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Big City , metro , MIVB , boa , openbaar vervoer , metro-uitbreiding