Je kent het wel, je zit in de metro en plots remt die superhard waardoor iedereen naar voor vliegt. Hoe komt het dat dat zo vaak gebeurt en vooral: waarom moet het zo bruusk?
BIG CITY. Waarom remt de metro soms zo bruusk?
We kunnen je alvast vertellen dat het niet altijd de bestuurder is die zo plots remt. Natuurlijk kan en moet die ook remmen, bijvoorbeeld wanneer hij een station binnenrijdt. Afhankelijk van de situatie kan dat soms ook redelijk bruut gebeuren.
"Waarom remt de metro soms zo bruusk?"
Die erg bruuske rem is echter meestal de noodrem, een automatisch remsysteem dat geactiveerd wordt bij problemen. Meestal gebeurt dat automatisch, al kan de bestuurder zelf ook de noodrem bedienen.
De noodrem treedt in werking als de bestuurder meer dan twee kilometer per uur te snel rijdt, een rood sein gemist heeft of als er technische problemen zijn.
Dankzij het automatische remsysteem kunnen twee metrostellen niet op elkaar botsen. Het metronet is immers onderverdeeld in zones. Als een metrostel zich binnen een bepaalde zone bevindt, dan is die zone verboden terrein voor een ander metrostel. Rijdt er toch een ander metrostel binnen in dezelfde zone, dan treedt op dat metrostel de noodrem in werking. Dankzij dat systeem zijn er in Brussel nog nooit twee metrostellen gebotst.
Tien keer per dag
Met het huidige systeem weet de MIVB altijd in welke zone een metro zich bevindt, maar niet waar exact in die zone. Omdat de precieze locatie niet bekend is, kunnen de metrostellen niet op een veilige manier nog iets dichter bij elkaar rijden. Binnenkort wordt het systeem aangepast: de juiste positie van het metrostel zal wél duidelijk zijn, wat meteen betekent dat de metro's beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Dat maakt het mogelijk om meer metrostellen te laten rijden. Het principe van de noodrem wijzigt hierbij niet.
Vandaag treedt de noodrem gemiddeld zo'n tien keer per dag in werking. Moet die dan altijd zo bruusk remmen? Kan er niet zachter geremd worden?
Het antwoord is neen. Het metrostel kent in het huidige systeem maar twee opties: rijden of stoppen. Terwijl een metrobestuurder kan nadenken en inschatten hoe hard hij moet remmen, afhankelijk van het gewicht aan boord bijvoorbeeld, kan een metrostel dat niet. De enige mogelijkheid is zo snel mogelijk stoppen. Bruusk dus.
Conclusie: komt de metro op een rustige manier tot stilstand? Dan is het de metrobestuurder die handmatig remt. Remt het voertuig plots heel hard, dan is het hoogstwaarschijnlijk de noodrem die geactiveerd wordt. Omdat het altijd mogelijk is dat er plots geremd wordt, raadt de MIVB reizigers die rechtstaan aan om zich steeds vast te houden.