De volledige vijfhoek als woonerf en Ter Kamerenbos autovrij, maar ook fietsstraten in Sint-Gillis en 40 kilometer extra fietspaden. In heel wat delen van Brussel wordt er actie ondernomen om fietsers en voetgangers meer plaats te geven tijdens deze coronacrisis, zodat iedereen zich aan de social distancing kan houden. BRUZZ brengt de veranderde verkeerssituatie in kaart.
In kaart: nieuwe woonerven, fietsstraten en fietspaden in Brussel
De kaart zal geüpdatet worden wanneer er extra initiatieven gerealiseerd zijn. Over de veranderde verkeerssituatie lees je ook meer als je klikt op een zone op de kaart.
Naast Brussel-Stad besloten ook Sint-Gillis, Etterbeek, Schaarbeek en Jette tijdelijke woonerfzones en fietsstraten in te voeren, tenminste voor zolang de social distancing geldt. Ook in Anderlecht worden sommige straten in Kuregem tijdelijk woonerfzones, en ook in Vorst beweegt er wat. Volgens mobiliteitsminister Elke Van den Brandt, die de oproep lanceerde, hebben intussen 16 van de 19 gemeenten plannen voor een tijdelijke heraanleg van straten.
Van den Brandt wil intussen ook 40 kilometer extra fietspad aanleggen in heel het gewest, waarvan de meeste fietspaden ook na de coronacrisis zouden kunnen blijven. Zo weten we nu al dat de Wetstraat het ook na de coronacrisis met een autorijstrook minder zal doen.
Woonerven
Binnen een woonerf is de snelheid voor alle gebruikers beperkt tot 20 km per uur, en niet tot 30 km per uur zoals vaak gedacht wordt. Dat impliceert dat voetgangers en fietsers overal voorrang hebben.
Voetgangers mogen in woonerven de volledige breedte van de openbare weg gebruiken en spelen op de openbare weg is toegelaten. Bestuurders van voertuigen mogen hen niet in gevaar brengen of hinderen en moeten zo nodig stoppen. Voetgangers mogen het verkeer echter zelf ook niet nodeloos belemmeren.
Fietsstraten
In fietsstraten mogen fietsers de hele breedte van de rijbaan gebruiken in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Ook motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten, maar zij mogen de fietsers niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , woonerf , fietsstraat , Vijfhoek , Elke Van den Brandt , Ter Kamerenbos , lockdown , coronavirus
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.