Het Brusselse kanaalfietspad zal op drie plekken onder drukke kruispunten doorgetrokken worden. Fietsers zullen het autoverkeer kunnen vermijden aan Sainctelette, Jules de Trooz en Van Praet. Dat maakt hun verplaatsing veiliger en sneller. De ontwerpwedstrijd werd al in 2017 gelanceerd, maar door juridische complicaties is de winnaar nu pas bekend.
Kanaalfietspad zal onder drie drukke kruispunten duiken
Het kanaalfietspad is een van de belangrijkste en meest gebruikte fietsassen in het Brussels Gewest. Toch zijn er op verschillende plekken nog oncomfortabele of onveilige kruispunten die het traject van fietsers of voetgangers onderbreken: Sainctelette, Jules de Trooz en Van Praet. De eerste twee kruispunten werden in 2019 nog door BRUZZ-lezers verkozen tot gevaarlijkste van Brussel.
Aan dat probleem wordt een einde gemaakt. Over enkele jaren zullen fietsers en voetgangers de drukke kruispunten kunnen vermijden, het kanaalfietspad zal immers doorgetrokken worden onder de drie bruggen. Zo ontstaat een traject zonder onderbrekingen.
De architectuurwedstrijd voor de drie onderdoorgangen en de openbare ruimte errond werd gewonnen door het Leuvense bureau Gijs Van Vaerenbergh. Dat maken Brussels minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) en staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet (One.Brussels-SP.A) bekend in een persbericht.
Complicaties
Het was even wachten op de resultaten van die wedstrijd. Die was al in 2017 gelanceerd toen Pascal Smet nog minister voor Mobiliteit was. Door juridische complicaties en veranderingen in de kanaalzone zoals de invoering van het beeldkwaliteitsplan werd pas in 2019 een winnaar aangeduid. Gijs Van Vaerenbergh tekent de fietsas, in een team met Util Struktuurstudies, LandInZicht, Buro Move en ARA.
Van Vaerenbergh is bekend van de monumentale doorkijkkerk in Borgloon en bouwde een tijdelijke brug voor festival Brussel Bad.
In hun ontwerp wordt de kade van het kanaal geleidelijk verlaagd en verbreed. De fietspaden worden zo op een natuurlijke manier geïntegreerd in de publieke ruimte. Die wordt ook heraangelegd. Zo zal aan het Monument voor de Arbeid van Meunier aan Jules de Trooz een nieuw plein ontstaan, vlak naast het water.
5 miljoen
"Het kanaalfietspad is een essentiële as van het Gewestelijk Expresnet en van het Europese fietsnetwerk," reageert minister voor Mobiliteit Van den Brandt tevreden. "Dankzij de drie nieuwe verbindingen kunnen duizenden fietsers de stad sneller en veiliger doorkruisen. Het is fantastisch om te zien dat het fietsnetwerk een realiteit wordt."
Ook staatssecretaris voor Stedenbouw Smet is blij. "De verbindingen langs het kanaal zijn een mooi voorbeeld van hoe we het Brussel van morgen plannen. We maken veel plaats voor voetgangers en voor fietsers en we zorgen voor een perfecte integratie van de verbindingen in de omliggende publieke ruimte."
De definitieve plannen worden nu getekend zodat er een bouwvergunning aangevraagd kan worden. Het project kost 5 miljoen euro en wordt voor een groot deel gefinancierd met Europees geld uit het EFRO-fonds.
Lees meer over: Brussel-Stad , Laken , Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Stedenbouw , fietsbrug , fietspad , Kanaalfietspad , onderbrug , Jules de Trooz , Sainctelette , van praet , Gijs Van Vaerenbergh
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.