De bouw van drie fietsbruggen onder drie drukke kruispunten langs het Kanaal loopt vertraging op. De ontwerpwedstrijd begon in 2017, maar pas in 2019 wordt een winnaar aangeduid. Door veranderingen in de Kanaalzone moest de beslissing uitgesteld worden.
Fietsbruggen langs Kanaal laten op zich wachten
Lees ook: Kanaalfietspad duikt onder drie bruggen
De 'onderbruggen' komen aan drie drukke kruispunten: Sainctelette, Jules de Trooz en Van Praet. Ze moeten fietsers de mogelijkheid geven om er zonder te stoppen en zonder ongevallen onderdoor te rijden. Vandaag verliezen fietsers er nog veel tijd aan het rood licht. Sainctelette is zelfs een berucht punt door de vele ongevallen en bijna-ongevallen.
Toch is een grondige aanpassing en verbetering van de verkeerssituatie nog niet voor binnenkort. De architectuurwedstrijd die startte in het voorjaar van 2017 heeft namelijk nog geen winnaar opgeleverd. Er wordt pas begin 2019 een ontwerpteam geselecteerd. Dat betekent dat de werken niet kunnen beginnen in het eerste trimester van dat jaar, zoals eerder wel werd aangekondigd.
Veranderde context vertraagt
Op het kabinet van mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) wordt verwezen naar een veranderde context. "De opmaak van een beeldkwaliteitsplan voor de Kanaalzone is bijvoorbeeld begonnen na het begin van de wedstrijd," zegt woordvoerder Mathias Dobbels. Dat plan moet, als een soort handleiding, zorgen voor een meer aantrekkelijke en herkenbare open ruimte langs het kanaal.
De woordvoerder verwijst ook naar het stadsvernieuwingscontract op de twee kanaaloevers, dat een impact zal hebben op de openbare ruimte. De twee extra elementen hebben ook een invloed op de drie bruggen, en dus werd beslist om de wedstrijd te verlengen. "Zo kan het project de link maken met de andere plannen," zegt Dobbels.
In het voorjaar van 2019 wordt een ontwerpteam aangeduid. Vervolgens moeten de definitieve plannen opgesteld worden, dan wordt een bouwvergunning aangevraagd met bijhorend openbaar onderzoek, en dan is het nog wachten op de aanduiding van een aannemer. De kans dat de werken beginnen voor 2020 is dus klein.
Lees meer over: Laken , Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Kanaalfietspad , onderbrug , fietsonderdoorgang , fietsinfrastructuur
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.