Tegen taxichauffeurs van Brussel zijn vorig jaar 204 klachten neergelegd door ontevreden passagiers. Dat is een stijging van 60 procent ten opzichte van 2021. De grootste reden daarvoor blijkt de onbeleefdheid en verbale agressie van de chauffeurs te zijn.
Passagiers die klacht indienen zijn heel belangrijk volgens Inge Paemen, woordvoerster van Brussel Mobiliteit. “Noteer het identificatienummer van de taxi, de nummerplaat en onthoud zoveel mogelijk eigenschappen van het voertuig. Alleen zo kunnen wij chauffeurs ter verantwoording roepen.” Eind 2021 waren er 128 klachten ingediend, op het einde van 2022 waren dat er 204. Dat staat in La Capitale en werd bevestigd aan de redactie van BRUZZ.
Motief
De grootste verklaring voor die klachten is de onbeleefdheid en verbale agressie van de chauffeur. Gevaarlijk rijgedrag komt op de tweede plaats en een excessief tarief betalen voor de rit is de derde grootste reden. Passagiers melden vaak ook problemen met de telefooncentrales om een taxi te bestellen, en wijzen op chauffeurs die het reglement niet altijd respecteren, zoals te veel omrijden.
Controles
Op basis van de ernst van de feiten wordt beslist over een mogelijke sanctie door Brussel Mobiliteit. In één van de ergere gevallen zal een chauffeur zijn licentie verliezen. Brussel Mobiliteit werkt voor die controles samen met de arbeids- en politiediensten om na te gaan of de taxichauffeurs een licentie en correcte vergunning hebben en of ze niet onder invloed van alcohol of drugs rijden.