De gemeente Koekelberg wil smalle straten omvormen tot fietsstraten, waar auto’s geen fietsers mogen inhalen, en krijgt daarvoor 115.000 euro steun van het fonds Bikes in Brussels. Er komen ook extra parkeernietjes voor fietsers.
Koekelberg maakt nieuwe fietsstraten dankzij Bikes in Brussels
Lees ook: Politieke week over het voorstel van Leisterh: ‘Veel Franstaligen in de gordijnen gejaagd'
Koekelberg is niet de eerste die kan profiteren van het fonds Bikes in Brussels, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Het fonds is te danken aan een anonieme weldoener, een ondernemer die vaak in Brussel fietst. Eerder kregen onder meer Elsene en Schaarbeek al steun van het fonds.
Met 115.000 euro wil Koekelberg vooral fietsstraten aanmaken en dus de nodige markering en signalisatie aanbrengen, plus de communicatie met buurtbewoners verzorgen. Een andere prioriteit zijn extra parkeerplaatsen voor fietsers, ook wel ‘fietsnietjes’ genoemd.
Fietsers niet inhalen
Naar eigen zeggen betekent dat een inhaalbeweging in de Koekelbergse fietsinfrastructuur. “Fietsstraten zijn een uitstekend middel om smalle straten veiliger te maken voor fietsers,” zegt schepen van Mobiliteit Marie Bijnens (Groen).
“Wagens kunnen nog steeds de straat inrijden maar blijven achter de fietser, om die niet in gevaar te brengen met een inhaalmanoeuver. Door de steun van het fonds kunnen we ook in alle straten fietsnietjes installeren die tot nog toe ontbraken.”
Ahmed Laaouej, burgemeester voegt toe: “We zijn verheugd over deze ondersteuning. Met dit project voor fietsmobiliteit behouden we enerzijds ons parkeeraanbod en stimuleren we anderzijds het gebruik van actieve mobiliteit op een veilige manier.”
Lees meer over: Koekelberg , Mobiliteit , Marie Bijnens , Ahmed Laaouej , Fonds Bikes in Brussels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.