Buurtbewoners van de Vorstse Kersbeeklaan waren niet te spreken over het besluit van het college van burgemeester en schepenen om een deel van de laan ontoegankelijk te maken voor autoverkeer. Na een petitie met ongeveer 1.000 handtekeningen sprong de oppositie ook op de kar. Resultaat: auto’s mogen de Kersbeeklaan opnieuw op.
Kruispunt in Vorst weer open voor auto's na protest buurtbewoners
Midden augustus besloot het college van Vorst om het kruispunt van de Generaal Dumonceaulaan met de Kersbeeklaan deels af te sluiten. Vanaf dan zouden auto’s die de Kersbeeklaan op wilden rijden vanaf de Dumonceaulaan het blokje om moeten rijden. De maatregel wilde dus vooral doorgaand verkeer verhinderen.
De beslissing gold in eerste instantie voor een proefperiode van zes maanden, maar omwonenden trokken meteen aan de alarmbel. Een petitie en een motie van de oppositie later werd de beslissing dinsdagavond ingetrokken door het college. Dat berichten La Dernière Heure en La Capitale.
Geen debat
Buurtbewoners en oppositie lijken vooral niet te tevreden te zijn met hoe het gemeentebestuur het initiatief van bevoegd schepen van Mobiliteit Alain Mugabo-Mukunzi (Ecolo) heeft aangepakt. “Het is onaanvaardbaar dat Ecolo zulke beslissingen neemt zonder rekening te houden met de wijkbewoners en zonder het debat aan te gaan”, zegt oppositielid Cédric Pierre De Permentier (MR) in La Dernière Heure. “We eisen dat het plan wordt herzien en dat er overleg komt met de buurtbewoners.”
Het schepencollege heeft de beslissing ingetrokken en geeft aan een overleg in de wijk te zullen organiseren. Sinds de installatie van de nieuwe meerderheid in Vorst zijn er verschillende mobiliteitsinitiatieven ondernomen. Onder andere nieuwe schoolstraten en duurder parkeren in de omgeving van Vorst Nationaal werden eerder vooral positief onthaald.
Lees meer over: Vorst , Mobiliteit , Kersbeeklaan , mobiliteitsplan , Alain Mugabo-Mukunzi
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.