Het verkeer op verschillende tram- en buslijnen van de MIVB verloopt tegenwoordig vlotter in de Vijfhoek en in Schaarbeek. Na een moeilijke periode stelt de vervoersmaatschappij vast dat de verbeteringen die voor het Good Move-plan gebeurden, een positieve invloed hebben op de reistijden van verschillende van haar lijnen, vooral tijdens de spits.
Good Move levert bus- en tramreiziger enkele minuten winst op
De eerste balans, zes maanden na de invoering van de eerste Good Move-aanpassingen, is positief voor het openbaar vervoer, dat er op vlak van snelheid en regelmaat op vooruitgaat. De situatie zal de komende maanden blijven evolueren, met name dankzij de voortdurende verandering van de gewoonten van bepaalde automobilisten, stelt de MIVB.
De maatschappij geeft enkele voorbeelden: zo bedraagt de winst op buslijn 46 tussen de Anderlechtsepoort en IJzer - 326.000 reizigers in februari - één minuut in de ochtendspits en vier tot vijf minuten in de avondspits. In Schaarbeek boekten de trams 25/62 tussen Wijnheuvelen en Lefrancq anderhalve minuut winst in de avondspits.
De situatie is minder eenduidig voor de buslijnen die door het centrum van Schaarbeek of langs de Chazallaan rijden, aldus nog de MIVB.
Minister Van den Brandt is opgetogen: "Zes maanden na de invoering bevestigen de eerste resultaten het succes van de verkeersluwe wijken van het Good Move-plan. We zien dat we met relatief eenvoudige en zeer goedkope maatregelen, zoals het verminderen van de druk van het autoverkeer en het aanleggen van verkeersstroken voor het openbaar vervoer, historische vooruitgang kunnen boeken op het vlak van de verkeerssituatie van ons openbaar vervoer."
Lees meer over: Brussel-Stad , Schaarbeek , Mobiliteit , mobiliteitsplan , Good Move , circulatieplan vijfhoek , MIVB , buslijnen , tramlijnen , Elke Van den Brandt , Groen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.