De voorbije jaren is een nieuw soort stadsfiets in opmars. 'Long tail'-fietsen hebben de voordelen van een bakfiets, maar zijn compacter. En met Bike43 zit ook een Brussels model in de lift.
Long tail is nieuwe Brusselse fietstrend
Drie kinderen transporteren op een fiets waar ook nog eens fietstassen aan hangen? De Brusselse Bike43 (spreek op zijn Engels fo(u)r three uit) kan het. Maar de fiets kan ook op tien andere manieren geconfigureerd worden. Met een rek voor een boodschappenmand vooraan, met een giga bagagepak achteraan of zelfs met een dierenmand of maxi cosy, het zijn maar enkele van de mogelijkheden.
Bike43 wordt sinds drie jaar verkocht. De fiets, die in Brussel bedacht werd en er ook geassembleerd wordt, is van het type long tail: een langere achtersteven maakt het bij zo’n tweewieler mogelijk om verschillende kinderstoeltjes na elkaar te plaatsen. Diezelfde lange achterzijde zorgt er samen met het robuste kader voor dat zo’n fiets ook op andere manieren pakezel kan spelen: met een grote cargobak of om een volwassene mee te vervoeren bijvoorbeeld.
“De Brusselse ontwerper zocht een fiets die hij niet in het bestaande gamma vond,” legt commercieel directeur Jean-Michel Mertz uit. “Hij wou er zijn kinderen mee vervoeren, maar moest zijn fiets ook in zijn appartement krijgen. Bakfietsen zijn daar te zwaar en omvangrijk voor. En gewone fietsen met verschillende stoeltjes zijn dan weer niet stabiel. Bike43 heeft een heel laag zwaartepunt, onder meer door de lage positie van de batterij.”
Brusselse fietsenwinkels verkopen steeds vaker fietsen van het type long tail, bijna altijd in een elektrische uitvoering. Want naast Bike43 hebben ook Tern en Yuba gelijkaardige modellen.
“Het is een echt fenomeen,” bevestigt Amor Mistiaen, de oprichter van Velofixer. “De eerste week van onze nieuwe winkel in de voetgangerszone verkochten we al vier Tern GSD-fietsen, terwijl het net de kalmste maand van het jaar is voor de fietsverkoop en de fiets toch 4.000 euro kost.” Velofixer verkoopt nog geen Bike43 fietsen, maar daar komt binnenkort verandering in. De long tail van Bike43 kost met 3.700 euro overigens een tikje minder dan de Tern.
'Wie zijn auto wegdoet kan met een long tail veel dingen die een personenwagen kan'
Een van de grote voordelen van long tails is dat ze rijden als een gewone fiets, weet Mistiaen. "Een bakfiets ziet er helemaal anders uit en rijdt toch ook een beetje anders."
Ook Velonaut in Laken verkoopt steeds meer long tail fietsen. “De fiets beantwoordt aan twee noden: mensen willen hun kinderen veilig naar school brengen en veel stadsbewoners willen ook minder met de auto doen,” zegt Tom Van Overstraeten. “Een long tail vormt dan een efficiënt antwoord. Wie zijn auto weg doet kan met zo’n fiets bovendien veel dingen die ook een personenwagen kan.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , long tail , fietsen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.