In een interview met zakenkrant L’Echo zegt PS-voorzitter Paul Magnette dat de Brusselse slimme kilometerheffing er niet meer zal komen voor het einde van deze legislatuur in 2024. Nochtans keurde zijn eigen partij die heffing goed in het Brusselse regeerakkoord.
Magnette: 'Kilometerheffing niet meer voor deze legislatuur'
"Het doel is niet om mensen met lage inkomens te raken of diegene die zich enkel met hun auto kunnen verplaatsen," zegt Magnette in L'Echo. "Er is ook een lange voorbereidingsperiode nodig zodat iedereen zich kan aanpassen. Uit de contacten met mijn Brusselse vrienden heb ik begrepen dat het voor de volgende legislatuur is, we hebben dus tijd."
Net als Vlaanderen is ook Wallonië geen voorstander van de kilometerheffing in Brussel. Nochtans hebben zijn partijgenoten – waaronder minister-president Rudi Vervoort - een akkoord gesloten binnen de Brusselse meerderheid voor een invoering in 2022.
De kilometerheffing ‘SmartMove’ veroorzaakte eerder ook al verdeling in nationale partijen die in de Brusselse meerderheid zetelen. Zo had Open Vld zich ook al tegen het voorstel gekeerd, terwijl partijgenoot Sven Gatz het voorstel mee goedkeurde en verdedigt in Brussel. SP.A had dan weer vragen over bijkomende sociale maatregelen voor de invoering van de heffing. "Zonder sociale alternatieven kan de tol voor ons niet," klonk het bij Vlaams parlementslid Hannelore Goeman.
In een eerdere versie van het artikel stond te lezen dat de SP.A zich in Vlaanderen tegen de kilometerheffing keert, maar dat klopt niet.
Slimme kilometerheffing
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Slimme kilometerheffing , slimme kilometerheffing , Smartmove , Paul Magnette
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.