| De afbraak van de oude Fortishoofdzetel zorgt voor onverwachte beelden. De metrotunnel van lijnen 1 en 5 (rechtsonder op de foto) ligt plots open en bloot.

Meer dan 120 antitrilsteunen vervangen in metrotunnel

© BRUZZ - Belga
07/05/2018

In de metrotunnel tussen de haltes Centraal-Station en Park worden momenteel 124 antitrilsteunen van 40 jaar oud vervangen. De vervanging is nodig, want de bouw van de nieuwe hoofdzetel van BNP Paribas Fortis bovenop de tunnel is in volle gang. Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) leidde de pers er maandag rond.

De enorme werf aan de Brusselse Warandeberg zorgt voor een uniek zicht, want de metrotunnel die onder het gebouw van BNP Paribas Fortis loopt, ligt nu even bloot en is zo duidelijk te zien. Brussel Mobiliteit maakt van de toegankelijkheid aan de tunnel gebruik om 124 verouderde antitrilsteunen te vervangen.

Ze worden vervangen door eenzelfde type, maar van een hogere kwaliteit. Tegen eind juni zouden alle steunen vervangen moeten zijn. Om ze te vervangen wordt de huidige structuur van de metrotunnels met krikken lichtjes verhoogd. Tijdens de werkzaamheden ondervindt de metro geen hinder en kan die gewoon blijven doorrijden.

De antrilsteunen bevinden zich enkel in de tunnel, die dateert van eind jaren zestig, omdat die zich onder een gebouw bevindt en zo de structuur niet zou beschadigen. In de steunpilaren van de tunnel waren doorheen de jaren wel enkele kleine barsten zichtbaar geworden.

De pilaren worden daarom verstevigd met extra betonblokken om verdere beschadiging tijdens de werken tegen te gaan.

antitrilsteun

| De antitrilsteunen zijn de zwarte voorwerpen bovenaan, aan de onderkant van de tunnel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , metro

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni