De vraag naar beveiligde fietsparkings blijft ontzettend groot. Zo groot zelfs dat er minder fietsen veilig geparkeerd zijn dan het aantal aanvragen op de wachtlijsten. De opening van de parking in metrostation De Brouckère deze donderdag komt dan ook geen moment te vroeg. Ook in Brussel-Noord komen snel extra plaatsen.
Meer fietsers op wachtlijst dan in veilige parkings
Uit een recente bevraging van de fietsersverenigingen Gracq en Fietsersbond bleek dat 64 procent van de Brusselse fietsers vreest voor fietsdiefstal. Die angst is niet onterecht, want in het Brussels Gewest registreert de politie dagelijkse gemiddeld tien aangiftes van fietsdiefstal.
Lange wachtlijst
De meest recente BYPAD-doorlichting van het Brusselse fietsbeleid wees al op de noodzaak om fietsen veilig achter te kunnen laten in de stad. Een coherent fietsbeleid bestaat met andere woorden niet zonder beveiligde parkeerplaatsen. Zeker nu de fiets de laatste jaren steeds vaker als een volwaardig alternatief wordt gezien.
Uit cijfers die BRUZZ opvroeg bij de vzw CyClo, die de grootste beveiligde fietsparkings in Brussel beheert, blijkt echter dat er een groot tekort is aan gesloten fietsparkeerplaatsen. Zo'n 1.239 Brusselaars kunnen hun fiets veilig parkeren in een beschutte stalling, terwijl er 1.325 aanvragen op de wachtlijst staan.
De treinstationsparkings zijn al bij al regelmatig maximaal bezet. Zeker als je ziet dat er nu veel wordt gestald aan paaltjes en afsluitingen.
Creatief met uitgiftes van badges
Het gros van de wachtlijst bestaat uit mensen die in de veertien Brusselse partnergemeenten wachten op een fietsbox, zegt CyClo-woordvoerster Caroline De Munck. Maar ook de beveiligde fietsparkings aan de treinstations botsen op hun limiet.
"Onze fietspunten proberen met een maximumbezetting te werken om het aantal uit te geven badges goed in te schatten", legt De Munck uit. "We willen natuurlijk niet dat iemand met een toegangsbadge geen plaats meer vindt. De uitgifte van abonnementen wordt daarom soms stopgezet en dan later weer verhoogd wanneer bleek dat er plaatsen vrij waren."
Enkel de parking met toegangscontrole aan station Brussel-Centraal (198 plaatsen) is nog niet verzadigd. Maar de beveiligde stalplaatsen aan Brussel-Noord (163 plaatsen), Brussel-Luxemburg (55 plaatsen) en Brussel-Zuid (200 plaatsen) staan zo goed als elke dag vol, met wachtlijsten tot gevolg.
(lees verder onder de afbeelding)
Daarnaast zijn er aan elk treinstation nog vrij toegankelijke stallingen. "Deze zijn op sommige momenten goed vol aan alle stations, maar de bezettingsgraad wordt hiervan niet bijgehouden", zegt De Munck. "Al bij al zijn de treinstationsparkings regelmatig maximaal bezet. Zeker als je ziet dat er nu veel wordt gestald aan paaltjes en afsluitingen."
De nieuwe, langverwachte beveiligde parking van NMBS aan Brussel-Noord komt dan ook als geroepen. Die zal 422 fietsen kunnen stationeren en openen in april - drie maanden later dan gepland. In de overdekte straat naast het CyClo-fietspunt werden recent nog ongeveer 120 vrij toegankelijke plaatsen geïnstalleerd.
Komende maand 1.100 nieuwe plaatsen
Donderdag gaat ook de langverwachte fietsparking in metrostation De Brouckère open. Die zal plaats bieden aan bijna 600 fietsen, waarvan 304 in een beveiligde zone. De fietsenstalling, net aan het begin van de voetgangerszone, moet net als fietsparking Beurs zowel bewoners als pendelaars extra mogelijkheden bieden.
Van de 610 beveiligde plaatsen in fietsparking Beurs zijn anderhalve maand na de opening al 154 abonnementen de deur uit. "Een behoorlijk aantal", zegt De Munck. "Vooral omdat de werken aan het Beursplein de toegang op dit moment niet bepaald eenvoudig maakt."
"Bovendien is de parking bedoeld om tegemoet te komen aan de Brusselse fietsers voor de komende 10 à 20 jaar. Zo vaak wordt een metrostation immers niet gerenoveerd."
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Samenleving , vzw CyClo , Cycloparking , Caroline De Munck , fietsparking
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.