Sinds de opening van winkelcentrum Docks zijn er meer spoorlopers aan het station van Schaarbeek. Een nieuwe toegang tot het station langs de Vilvoordselaan moet het probleem verhelpen. Het project zit echter nog in de studiefase.
Meer spoorlopers door Docks
Wie van het station van Schaarbeek naar Docks wil wandelen, moet vandaag noodgedwongen omlopen via de Monplaisirlaan en de Middenring. Sommige bezoekers van het winkelcentrum verkiezen daarom de treinsporen over te steken richting Vilvoordselaan. Die route is zowat anderhalve kilometer korter, maar spoorlopen is strikt verboden en bovendien levensgevaarlijk.
Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) kaartte het probleem recent aan in een antwoord op een parlementaire vraag van Inez De Coninck (N-VA). “Het station van Schaarbeek is een hotspot voor spoorlopen en dat heeft zware gevolgen voor het treinverkeer”, klonk het. De minister verwijst naar de vertragingen die treinen oplopen omdat het verkeer onderbroken wordt zodra er spoorlopers gesignaleerd worden.
“Het aantal spoorlopers neemt er toe, onder meer sinds de opening van Docks”, bevestigt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. Die wijst erop dat al verschillende maatregelen genomen zijn. “Er wordt meer gecontroleerd door Securail en Infrabel heeft borden “verboden op de sporen te komen” geplaatst. (Lees verder onder de kaart).
Voetgangerstunnel vertraagd
De structurele oplossing bestaat erin om de voetgangerstunnel die de perrons van het station bedient door te trekken tot aan de Vilvoordselaan, zodat mensen snel en veilig van het station naar Docks kunnen. Dit zou bovendien een nieuwe overstapmogelijkheid creëren tussen de S-trein en buslijn 58 van de MIVB.
Hoewel de verlenging van de tunnel is opgenomen in het nieuwe investeringsplan voor de spoorwegen, en het begin van de werf eerder werd aangekondigd voor de lente van dit jaar, is er vandaag nog geen duidelijkheid over wanneer het project uit de startblokken kan.
“Ik heb nog geen timing voor de start van de werken, maar de wil is er om dit project te realiseren”, aldus nog Petit. “Hiervoor zijn momenteel constructieve gesprekken bezig tussen Infrabel, de NMBS en de MIVB.”
Cieltje Van Achter (N-VA), die het probleem twee jaar terug al aankaartte in het Brussels parlement, vindt het jammer dat er niet meer vaart achter het project zit. "Na twee jaar wordt eindelijk toegegeven dat er een probleem is, maar men ziet er nog altijd de urgentie niet van in", klinkt het. "Als Brussel in de vergunning voor Docks had opgelegd dat het winkelcentrum de tunnel mee moest betalen, was die al gerealiseerd."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.