| Ongeval met fietser aan Sainctelette

Meeste letselongevallen in Brussel-Stad en Elsene

Kris Hendrickx
© BRUZZ
20/12/2018

Als het over verkeersongevallen gaat, zijn alle ogen het voorbije jaar gericht op Schaarbeek. Maar het aantal letselongevallen ligt er juist lager dan het Brusselse gemiddelde. Brussel-Stad en Elsene steken er boven uit, blijkt uit cijfers die BRUZZ opvroeg. En de situatie gaat er vooral op achteruit in Koekelberg.

Woensdagavond overleed alweer iemand in het Brusselse verkeer. De 25-jarige Raïssa werd van het zebrapad gemaaid door een bus in Schaarbeek. Het is al de tweede verkeersdode in Schaarbeek deze maand. De twee doden vallen na een jaar waar de verkeersveiligheidsschijnwerpers sowieso al op de ezelsgemeente waren gericht. Dat is voor een groot deel de verdienste van burgercollectief 1030/0, dat ijvert voor meer verkeersveiligheid in de gemeente.

Raissa verkeersslachtoffer Schaarbeek

Raïssa werd woensdag door een bus gegrepen in Schaarbeek.

Navraag bij verkeersveiligheidsorganisatie Vias leert echter dat Schaarbeek het niet meteen slechter doet dan andere gemeenten in het gewest. In 2017 vonden er zo 245 ongevallen met gewonden plaats per 100.000 inwoners. Dat is beduidend minder dan het gewestelijke gemiddelde van 323. De jaren ervoor lag het aantal nog een beetje lager.

Steeds meer gewonden in Koekelberg

De top drie van het aantal letselongevallen per gemeente wordt aangevoerd door Brussel-Stad, dat afgetekend aan de leiding staat met liefst 707 letselongevallen per 100.000 inwoners. Elsene (393) en Sint-Gillis (325), en Anderlecht (318) volgen.

De drie gemeenten met het minste aantal letselongevallen per 100.000 inwoners zijn dan weer Jette (121), Watermaal-Bosvoorde (161) en Ganshoren (166).

Onderstaande tabel toont het aantal letselongevallen per 100.000 inwoners in 2017:

Gemeenten letselongevallen

Aantal letselongevallen in de verschillende gemeenten in 2017

De cijfers van Vias tonen niet enkel een momentopname, maar tonen ook hoe de situatie evolueerde de voorbije 10 jaar. Vooral Koekelberg (20 procent meer letselongevallen) deed het steeds slechter, terwijl ook Sint-Gillis (+10 procent), Brussel-Stad (+8 procent), Evere (+7 procent) en Schaarbeek (+ 5 procent) een stijging noteerden.

Andere gemeenten noteerden net veel minder letselongevallen. Dat is het geval voor Ukkel (- 27 procent), Oudergem (- 21 procent) en Sint-Agatha-Berchem (- 20 procent).

Pendelaars

Cijfers op zich vertellen niet het hele verhaal. Dat Brussel-Stad er zover bovenuit torent betekent nog niet noodzakelijk dat het er veel gevaarlijker is dan in andere gemeenten. De Stad ontvangt met haar hoofdstad- en centrumfunctie immers een erg groot aantal pendelaars, die niet meegeteld worden in de 100.000 inwoners van de bovenstaande rangschikking. Mét die pendelaars meegerekend zou Brussel-Stad het al een pak beter doen.

Daarnaast heeft Brussel-Stad ook een groter deel van de Ring rond Brussel op haar territorium dan de andere gemeenten. Op die Ring gebeuren jaarlijks ruim 1.000 ongevallen, vaak met niet-Brusselaars.

Hoeveel verkeersdoden er de afgelopen jaren vielen in de verschillende gemeenten wil Vias niet kwijt. “Het gaat over zo’n kleine aantallen dat je daar geen gegronde conclusies kan uit trekken per gemeente,” legt Vias-woordvoerder Stef Willems uit. “Maar in Schaarbeek was in de eerste negen maanden van het jaar bijvoorbeeld maar één verkeersdode.

'Straatracers verhogen het onveiligheidsgevoel, maar dat zie je niet noodzakelijk in de ongevallenstatistieken'

Stef Willems, woordvoerder Vias

Als de veiligheid op Schaarbeekse wegen toch zoveel aandacht krijgt, heeft dat niet enkel te maken met een erg actief burgercollectief, denkt Willems. “Ons instituut zit zelf op de Haachtsesteenweg in Haren dichtbij Schaarbeek en we ondervinden aan de lijve dat er een probleem is met straatraces. Die zijn gevaarlijk, maar zorgen daarnaast ook voor een subjectief effect. Ook zonder slachtoffers verhogen die praktijken het onveiligheidsgevoel in de gemeente. Dat zie je niet in die statistieken.”

Ook mobiliteitsdeskundige Kris Peeters wijst erop dat Schaarbeek wel degelijk soms Wilde Westenallures heeft. "Je ziet er toch een cultuur van paraderen met de auto bij een bepaalde groep, waardoor er wat minder wordt gefietst. Tegelijk vinden alle inwonersgroepen van Schaarbeek verkeersveiligheid voor hun kinderen wel belangrijk, ook die met een migratie-achtergrond. Het beleid kan er in elk geval nog veel vooruitgang boeken."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , 1030/0 , Vias , verkeersveiligheid

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni