Het aantal reizigers op de treinen van spoorwegmaatschappij NMBS en op de metro's van de MIVB lag begin september op het hoogste niveau sinds de start van de coronacrisis zowat anderhalf jaar geleden. Dat blijkt uit een rondvraag van Belga.
Meeste volk op trein en metro sinds start corona
De NMBS noteerde vorige week op weekdagen gemiddeld 78 procent van het aantal reizigers van voor de crisis. "Dat is het hoogste percentage sinds het begin van de coronacrisis", aldus NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. "Mensen verplaatsen zich weer meer en kiezen daarvoor opnieuw voor de trein."
Het dieptepunt inzake reizigers was er bij de NMBS aan het begin van de crisis, bij de eerste lockdown vanaf maart 2020. Toen waren alleen essentiële verplaatsingen mogelijk, en vervoerde de NMBS maar 10 procent van het normale aantal reizigers. Naarmate er versoepeld werd, was er weer meer volk op de trein, met een piek van 68 procent in oktober. Maar nadien kwamen er weer verstrengingen en "sindsdien bedroeg het aantal reizigers lange tijd ongeveer de helft van voor de crisis", aldus Temmerman.
Vooral in de metro's
Maar de laatste weken gingen de cijfers weer omhoog. Ook bij de MIVB zitten de reizigersaantallen in stijgende lijn. Dat herstel is vooral te zien op de metro, zegt woordvoerster An Van hamme. "Het aantal reizigers op de metro bedroeg vorige week 67,2 procent ten opzichte van de referentieperiode" (net voor de corona-uitbraak, red.)", klinkt het. "Dat is het hoogste resultaat dat sinds het uitbreken van de coronacrisis werd bereikt."
Het aantal mensen op de metro lag tijdens corona meestal lager dan het aantal reizigers op de bussen en trams van de MIVB. Dat komt volgens de openbaarvervoermaatschappij omdat metroreizigers vaker pendelaars zijn, die door het telewerken vaker thuis bleven, terwijl bus en tram relatief meer door Brusselaars worden gebruikt. Nu zit de metro weer nagenoeg op hetzelfde niveau als bus en tram, waar het aantal reizigers momenteel op 67,4 procent staat vergeleken met de referentieperiode.
De MIVB merkt nog op dat het openbaar vervoer in de hoofdstad misschien nog niet volop wordt gebruikt voor woon-werkverkeer, onder meer omdat telewerken nog altijd aangeraden wordt. Ook moeten de hogescholen en universiteiten nog opstarten. Maar het lijkt er wel op dat verhoudingsgewijs meer mensen het openbaar vervoeren gebruiken in hun vrije tijd.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , NMBS