Dat zeggen de betrokken minister Didier Reynders (MR) en Pascal Smet (SP.A). Die laatste wil nog voor de verkiezingen de eerste werf opstarten. Stadsvereniging Bral zou liever de verkiezingsuitslag afwachten.
‘Metro 3 kostte al 30 miljoen’
Deze dinsdag geeft de overlegcommissie van de Stad Brussel haar advies voor de bouw van het nieuwe metrostation Toots Thielemans, een cruciale schakel in de geplande metrolijn 3 tussen Albert en Bordet.
Eind vorig jaar formuleerden de gemeentebesturen van Brussel en Sint-Gillis, onder impuls van de nieuwe coalitiepartner Ecolo-Groen, al heel wat bedenkingen. Sindsdien woedt het debat als nooit tevoren. Maandag stelde oppositieleider Vincent De Wolf (MR) nog voor om experten uit te nodigen in het Brussels parlement om de discussie over de metro te objectiveren.
Zijn partijgenoot Didier Reynders, als federaal minister bevoegd voor een deel van het metroproject via Beliris, uitte eerder zijn ongenoegen omdat niet alleen het station onder de Stalingradlaan, maar ook het hele project opnieuw in vraag wordt gesteld.
“We hebben al 20 miljoen euro uitgegeven aan studies en dat loopt verder op”, liet de minister optekenen in Le Soir. Volgens Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) heeft ook het Brussels Gewest al 10 miljoen gespendeerd aan studies en personeelskosten. De geplande metrolijn heeft zo al 30 miljoen gekost.
Werf als trekpleister
Voor de Brusselse meerderheidspartijen en de MR is er geen weg terug denkbaar. Smet hoopt nog voor de verkiezingen van mei de vergunning voor Toots Thielemans rond te hebben. De nutsbedrijven zouden dit voorjaar al aan de slag kunnen op de Stalingradlaan.
Buurtbewoners en handelaars kijken op tegen de jarenlange werf, maar de minister ziet potentieel om er een toeristische trekpleister van te maken, "naar het voorbeeld van Berlijn en Parijs." Smet denkt aan een uitkijkplatform om de vorderingen te volgen, maar ook panelen met de geschiedenis van de wijk, verwijzingen naar Thielemans in de werfaankleding, geregelde bezoeken en evenementen om de buurt te animeren.
Stadsvereniging Bral deelt evenwel de ongerustheid van de wijk. "Wij zijn niet principieel tegen de metro, maar de plannen voor Toots Thielemans zijn niet goed", zegt Liévin Chemin. "De buurt dreigt gedurende jaren een no man's land te worden. Honderden jobs staan op de helling in de vele handelszaken. Na de bouw dreigt een speculatiegolf en kunnen veel panden worden ingepalmd door Airbnb."
Tram bovengronds
Volgens Chemin zijn de alternatieven voor Toots Thielemans onvoldoende onderzocht. "Als we tramlijnen 51 en 82 opnieuw bovengronds brengen, kunnen we de openbare ruimte herbekijken en misschien zelfs het bestaande station Lemonnier behouden. In elk geval zijn meer elegante oplossingen mogelijk dan zoals vroeger de grote bulldozers bovenhalen en alles open leggen zonder daarna om te kijken naar de bovengrond."
Smet repliceert dat Lemonnier niet bruikbaar is als metrostation en dat het bovengronds brengen van de twee tramlijnen wel degelijk grondig is onderzocht. "Het geeft meer nadelen dan voordelen omdat je de verkeersknoop op de Kleine Ring vergroot", klinkt het. "Er zijn twee kruispunten waar de tram tijd kan verliezen en je creëert ook een bijkomend obstakel voor fietsers en voetgangers. De tunnel ligt er al, de tram bovengronds brengen is een stap achteruit."
Tenslotte is het volgens Bral positief dat het debat ten gronde wordt gevoerd in aanloop naar de verkiezingen. "Een van de fundamentele problemen van het project is dat er nooit een open debat is geweest. De grote beslissingen zijn top-down genomen."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.