De geplande Noord-Zuidmetro zorgt opnieuw voor beroering. De nieuwe gemeentebesturen van Brussel en Sint-Gillis uitten hun bedenkingen naar aanleiding van de vergunningsaanvraag voor een nieuw metrostation onder de Stalingradlaan. TreinTramBus ziet echter niet meteen een alternatief.
'Noord-Zuidmetro biedt reizigers kwaliteitssprong'
Lees ook: Veel kritiek op groene metrotwijfel
De bestaande premetro tussen het Noordstation en Albert, voornamelijk gebruikt door trams 3 en 4, moet de komende jaren vervellen tot een volwaardige metrolijn. Die wordt tegen 2030 verlengd richting Schaarbeek en het station Bordet in Evere. De langverwachte metrolijn 3.
Tijdens de voorbije kerstvakantie stak het oude debat over het nut van het dure metroproject echter opnieuw de kop op. Aanleiding was het overleg op 19 december over de vergunningsaanvraag voor een nieuw metrostation Toots Thielemans (oude projectnaam Grondwet). Het nieuwe station komt onder de Stalingradlaan en moet het bestaande Lemonnier vervangen. Dat tramstation stamt nog gedeeltelijk uit 1957 en kan niet worden omgebouwd tot metrostation.
De gemeenten vragen onder meer bijkomend onderzoek naar de socio-economische impact van de werf en compensaties voor de handelaars. De lokale besturen geven zo gehoor aan de ongerustheid van de buurt. Die ziet logischerwijze op tegen de jarenlange, ingrijpende werf. Daarnaast klinkt ook de vraag om de tramlijnen 51 en 82 bovengronds te brengen en de openbare ruimte in de buurt te herbekijken.
De vragen zijn eerder ook al gesteld door verschillende experten en verenigingen. Maar de MIVB had ondertussen wel al verschillende scenario’s onderzocht. Een vorige vergunningsaanvraag werd ingetrokken en het nieuwe stationsproject aan Stalingrad is anderhalf jaar terug al afgeslankt. Reizigersvereniging TreinTramBus ziet dan ook niet meteen een alternatief.
"Lemonnier is sowieso een bottleneck die je vroeg of laat moet oplossen, ook als je gewoon de frequentie van de bestaande tramlijnen wil opvoeren”
“Geen station tussen Zuid en Anneessens is geen optie en Lemonnier is sowieso een bottleneck die je vroeg of laat moet oplossen, ook als je gewoon de frequentie van de bestaande tramlijnen wil opvoeren,” zegt voorzitter Stefan Stynen. “Dat kan nu niet omdat de verschillende lijnen elkaar gelijkgronds moeten kruisen en reizigers over de sporen moeten om sommige perrons te bereiken.”
De nieuwe opmerkingen zijn vermoedelijk vooral een politieke zet van Ecolo-Groen. De groenen zitten sinds kort mee aan de knoppen in Brussel en Sint-Gillis en zijn geen fan van de metro. Met het geld kunnen in hun ogen veel andere projecten gefinancierd worden.
“Veel groenen hebben het principieel moeilijk met de metro,” zegt Stynen. “Ze vinden dat het openbaar vervoer bovengronds plaats moet krijgen. Grotendeels ga ik daarmee akkoord. Metro is zware en dure infrastructuur die zeker niet overal te rechtvaardigen is. Maar hier is dat wel het geval. De premetro tussen Noord en Zuid nadert zijn verzadigingspunt en in de meeste Schaarbeekse straten is geen plaats voor echte vrije beddingen voor tram 55. Voor reizigers kan de metro hier echt voor een kwaliteitssprong zorgen. Daarnaast moet Brussel natuurlijk ook blijven inzetten op de uitbouw van het tram- en busnet.”
Overstapprobleem
Een reëel nadeel van het metroproject is wel de overstap aan Albert. Aangezien een verlenging van metro 3 naar het zuiden niet voor meteen is, verliezen veel reizigers uit Ukkel hun rechtstreekse verbinding met de binnenstad.
Parlementslid Bruno De Lille (Groen) stelt daarom voor om enkel tussen Bordet en Rogier een nieuwe metro te bouwen en de premetro te behouden. Dat vindt Stynen evenwel geen goede oplossing. “Het is technisch niet haalbaar om een metroterminus in te richten in Rogier en tegelijk de doorgaande tramlijnen te behouden,” klinkt het. “Bovendien ga je het overstapprobleem dat je wil oplossen aan Albert verleggen naar Rogier.”
Stynen ziet meer heil in het doortrekken van trams 4 en tram 7 van Albert tot het Zuidstation. “Dat is een belangrijke bestemming die veel meer overstapmogelijkheden biedt.” Om de trams uit Ukkel te verlengen richting Zuid is een extra verbinding nodig langs het Park van Vorst. Vanaf het Rochefortplein kan het dan over bestaande sporen via Wiels en de Fonsnylaan.
Het einde van het metrodebat is nog niet in zicht. Het advies van de overlegcommissie is intussen uitgesteld tot 22 januari.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Stedenbouw , MIVB , Noord-Zuidmetro
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.