Weense halte aan de Koninginnelaan in Schaarbeek

| Weense halte aan de Koninginnelaan in Schaarbeek

MIVB experimenteert met nieuw soort tramhaltes

SVG
© BRUZZ
04/12/2022

In Schaarbeek werden een Weense halte en een zandloperhalte ingericht. De MIVB bekijkt of dit soort haltes in de toekomst ook elders kunnen worden ingericht.

De mobiliteit in Brussel is het laatste decennium jaren sterk veranderd: de MIVB kreeg meer reizigers, tegelijk steeg ook de multimodaliteit: er wordt meer geshopt tussen de verschillende vervoersmodi, steps en fiets kregen een boost, de auto moet het met minder plaats doen.

Dat laat zich ook zien in de openbare ruimte. Die moet worden aangepast aan de nieuwe situatie. Er wordt daarbij meer geëxperimenteerd met gemengd verkeer. Op de Koninginnelaan (halte Liedts) in Schaarbeek en op de Rogierlaan (halte Wijnheuvelen) werd een nieuw soort halte ingericht. Op het eerste gezicht lijken ze wat op mekaar, maar toch is er een verschil, legt An Van Hamme van de MIVB uit.

Aan halte Liedts gaat het om een Weense halte of platformhalte. De halte en de rijweg bevinden zich op hetzelfde niveau, de tram rijdt in een eigen lagere bedding. Dat geeft een vreemd gevoel bij het uitstappen uit de tram, want je belandt eigenlijk op de rijweg, waar auto’s mogen rijden, terwijl de halte zich op hetzelfde niveau bevindt. Door de verkeerslichten goed te faseren, rijden er geen auto’s wanneer de tram halt houdt.

Ongevallen met voetgangers levert dat (nog) niet op. Wel zouden er al auto’s in de diepere bedding van de tramlijn gesukkeld zijn, omdat ze moesten uitwijken voor de voetgangers op de rijweg.

MIVB tram- en bushalte Wijnheuvelen

| MIVB tram- en bushalte Wijnheuvelen: een zandloperhalte met gemengd verkeer voor voetgangers en fietsers. De auto's rijden in de trambedding.

Aan Wijnheuvelen is zopas een zandloperhalte ingericht. Daar rijden de auto’s wel op de trambedding terwijl de halte gemengd verkeer voor fietsers en voetgangers geeft.

De voordelen zijn er zeker. Vaak zijn haltes van drukke tramlijnen te smal geworden voor de vele reizigers. Nu is er comfort en ruimte om uit te stappen. Ook voor fietsers is het een goede oplossing omdat ze niet in de trambedding moeten rijden.

Zeker is dat de Weense halte alleen mogelijk is als er weinig doorgaand autoverkeer is, zegt Van Hamme. Dat is het geval aan Liedts omdat de treintunnel een beetje lager is afgesloten voor auto's.

“Voor een evaluatie is het nog wat vroeg,” zegt An Van Hamme, “maar de voorkeur gaat voorlopig toch eerder uit naar de zandloperhalte,” zegt de woordvoerster.

De Weense halte aan Liedts is niet helemaal een primeur. Eerder werd er al één aan De Trooz ingericht, maar die moest worden afgebroken na een klacht van een garagist: de toegang tot de garage was op die plek te moeilijk geworden.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni